Sustine Bad Politics
arhiva stiri
starea vremii
octombrie 21, 2019, 12:42 am
Ceaţă
Ceaţă
14°C
Presiunea: 1020 mb
Umiditate: 93%
Vânt: 4 km/h N
Răsarit: 7:38 am
Apus: 6:22 pm
 
ANUNTURI UMANITARE
Analize-studii
Guvernul se pregătește “să scape” de cel mai important port strategic din Europa – Portul Constanța
Aciduzzul | 30 decembrie, 2014 | 0 comentarii | 419 vizualizari |
(2 voturi )

port-constantaMarius Șerban
Guvernul se pregătește să vândă pe bursă în 2015 încă 14% din acțiunile pe care Ministerul Economiei le deține la Administrația Porturilor Maritime Constanța după ce a deja a înstrăinat către Fondul Proprietatea, deținut, în cea mai mare parte de acționari dinafara țării, un pachet de 20% din acțiunile statului la acest obiectiv strategic. Dincolo de importanța de natură militară, geopolitică, energetică, etc., Portul Constanța a devenit din acest an portul prin care este exportată cea mai mare cantitate de cereale din Europa, respectiv, aproximativ 20 de milioane de tone. Cu destinația, în special, Orientul Mijlociu. “Portul Constanța este primul port din Europa din punctul de vedere al comerțului cu cereale, depășind anul acesta portul Rouen din Franța, care a fost ani de zile în topul comerțului cu cereale.

În 2014 portul Constanța are o creștere cu 30% față de anul 2013, și, se pare că, până la sfârșitul anului, ceea ce s-a numit record în 2013, adică aceea cantitate de 15,3 milioane de tone de cereale, va fi depășită. Și aici vorbim nu numai de România, ci și din regiune – Ungaria, Serbia”, a declarat ministrul Agriculturii, Daniel Constantin.

Importanță geopolitică pe care Guvernul nu o vede

Portul Constanța are o importanță geopolitică pe care oficialii români nu prea o văd.

Există cel puțin patru state care sunt direct interesate în controlul acestui port care tinde să devină unul dintre cele mai importnate din Europa – SUA, Rusia, China și Olanda. În ciuda acestui fapt, Guvernul României se pregătește să privatizeze unul dintre cele mai importante obiective strategice aflate încă în proprietatea sa. Anexarea peninsulei Crimeea de către Rusia, care s-a apropiat, astfel, de granițele NATO, crește și mai mult importanța strategică a portului Constanța.

Pe lângă tranzitul de armament și de trupe, portul Constanța este important și din perspectiva exploatărilor petroliere derulate de concernele americane Exxon și Chevron în Marea Neagră.

Tocmai din acestă perspectivă portul Constanța capătă o importanță deosebită și pentru Rusia, atât din punct de vedere economic, cât, mai ales, militar.

Un alt actor important care urmărește controlul portului Constanța este Olanda. Potrivit publicației Vocea Rusiei “e normal ca un stat care are un mare port, în cazul de fata Rotterdam, să împiedice dezvoltarea concurenței sau măcar să îi controleze ritmul de creștere. Cert e că Rotterdam, sau, alt exemplu, Anvers, nu are nevoie de mari competitori la granițele UE. Olanda este tot mai aproape de Portul Constanţa: ea ar putea intra în port și pe filiera managementui privat”.

Recent, au existat o serie de speculații cu privire la amânarea aderării României la spațiul Schengen pe fondul opoziției Germaniei, Belgiei și Olandei. Unii analiști politici au apreciat atunci că motivul real pentru acestă decizie ar fi fost amenințarea supremației portului Rotterdam de către Portul Constanța.

Nu în ultimul rând, China are un interes direct în controlul Portului Constanța. Cu un picior deja în Grecia (Salonic și Pireu) pentru introducerea pe scară largă a mărfurilor chinezești pe piața europeană, China ar putea transforma Portul Constanța în principala cale de acces a mărfurilor sale în Europa.

Ponta: listarea Portului Constanța va continua

Guvernul a anunțat recent că va continua programul de listare pe bursă a unor pachete de acţiuni la companii de stat, precum Hidroelectrica, Aeroporturi Bucureşti, Complexul Energetic Oltenia şi Portul Constanţa, prim-ministrul Victor Ponta, arătând că speră ca 2015 să fie anul potrivit pentru astfel de listări.

“Dacă 2013 şi 2014 au fost ani de dezvoltare pentru Bursa de Valori Bucureşti, îmi doresc foarte mult ca 2015 şi 2016 să continue, iar implicarea Guvernului, fie pe partea legislativă, fie pe partea decizională de listare a companiilor care încă se află în portofoliul Guvernului, să sprijine această dezvoltare a pieţei de capital”, a spus Ponta.

Fostul ministru al Transporturilor, Dan Șova, în prezent anchetat de DNA, a arătat care este planul pentru 2015.

“În acest moment Ministerul Transporturilor are 60%, primăria Constanţa – 20% şi Fondul Proprietatea 20%. Intenţia noastră este să dăm încă 13% Primăriei Constanţa şi să scoatem pe bursă 14%. În acest fel vom avea un echilibru perfect între autoritatea centrală şi autoritatea locală. (…) Avantajul scoaterii pe bursă a 14% este reprezentat de transformarea Administraţiei Portului Constanţa în companie publică, ceea ce presupune transparentizarea tuturor operaţiunilor, pentru că fără această transparentizare nu este posibilă listarea pe bursă”, a declarat Şova.

El a arătat că evaziunea fiscală în Portul Constanţa trece de 40%, iar preţurile pentru închirierea danelor sunt prea mici.

Guvernul a fost criticat în nenumărate rânduri pentru tentativa de a majora participația Primăriei Constanța în favoarea baronului local Radu Mazăre, printre alții și de către fotul președinte, Traian Băsescu. Însă, criticile au fost aproape inexistente când a venit vorba despre vânzarea a 14% dintre acțiuni către “investitorii” privați.

Reacția premierului Ponta a fost promptă.

“Adică să o listăm la bursă, să avem investitori privaţi, să avem participaţie minoritară a Guvernului şi participaţie minoritară a autorităţii locale. Aşa se întâmplă în marile porturi europene şi aşa funcţionează lucrurile bine”, a arătat Ponta.

Mazăre: milionarii din port au legături cu fosta Securitate

La rândul său, primarul Constanței, Radu Mazăre a arătat că există puternice interese, atât interne, cât și externe pentru împiedicarea majorării participației autorităților locale la Portul Constanța.

“Operatorii din port, cei mari, milionarii din port, care plătesc foarte puţin statului pe terenuri, toţi aceşti operatori sunt persoane private, care au privatizat foste societăţi ale statului şi care aproape toţi au legătură cu fosta sau actuala Securitate”, a spus Radu Mazăre.

El a dat ca exemplu Societatea Chimpex, “care face tot traficul minereu din România pentru Sidex”, a fost privatizată în 1997 şi a fost cumpărată de Grupul Internaţional Bali, al cărui reprezentant în România era generalul Stănculescu şi generalul Dan Drăgoi, iar băiatul acestuia din urmă este fostul ministru al Finanţelor Bogdan Drăgoi şi consilier al lui Traian Băsescu.

Pe de altă parte, unii fermieri din Giurgiu susțin că socrul premierului și fostul ministru al Agriculturii, anchetat în prezent de DNA ar controla Dana 9 din Portul Constanța pe unde vinde grâu către Turcia cu 1,6 lei pe kilogram, după ce-l cumpără de la fermieri cu 0,7 lei.

De altfel, Curtea Constituțională a tranșat conflictul și a decis că este neconstituțională trecerea la Consiliul Local Constanța a unui pachet de peste 1,3 milioane de acțiuni deținute de stat la Administrația Porturilor Maritime Constanța, ceea ce reprezintă 20% din capitalul social, potrivit Mediafax.

În ciuda acestui fapt, Victor Ponta a spus că acest proiect „va fi dus la bun sfârşit”, însă numai după ce încetează mandatul lui Traian Băsescu.

„Investitorii” privați ar putea prelua o bucată mai mare

Ba, mai mult, premierul pregătește opinia publică pentru a accepta vânzarea unui pachet și mai mare de acțiuni încă deținute acum de Ministerul Economiei.

„Răspunsul Comisiei Europene a fost că se recomandă României, după alte experienţe europene, ca statul român, într-o formă sau alta – Guvern şi autoritatea publică locală, să deţină peste 50 la sută. În ceea ce eu am propus şi ce se va face până la urmă, statul român, prin autoritatea publică centrală – minister şi locală – Primărie, Consililul Local, va deţine chiar mai mult decât 51 la sută, va deţine 65 la sută, restul trebuie intrat în procedura de listare la Bursă. Deci, încă 15 la sută din ceea ce are ministerul eu cred că este bine să fie scos pe Bursă”, a afirmat Victor Ponta, potrivit Mediafax.

Fondul Proprietatea, potențialul cumpărător al acțiunilor

Investitorii privați care ar putea cumpăra cele 14% din acțiunile APMC sunt, mai mut ca sigur, cei din Fondul Proprietatea, manageriat de compania americana Franklin Templeton, care deține deja 20% din Administrația Porturilor Maritime Constanța.

Fondul „Proprietatea” S.A (FP), deținut, în proporție de 60% de acționari instituționali străini, a fost constituit de Guvernul Emil Boc, aparent pentru asigurarea resurselor financiare necesare despăgubirii persoanelor expropriate abuziv de statul communist.

Fondul Proprietatea controlează pachete semnificative de acțiuni la companiile strategice din energie, respectiv Romgaz, Transgaz, Nuclearelectrica, Hidroelectrica, Transelectrica, E.ON Gaz România, Petrom, Electrica, Complexurile Energetice CET Turceni, CET Craiova, CET Rovinari.

Pe lângă cele 57,55% din acțiunile FP deținute de acționari instituționali străini, din acționariat mai fac parte persoane fizice române (20,43%), acționari instituționali români (11,1%), persoane fizice nerezidente (5,63%).

Cititi si:

Fondul Proprietatea vrea ca Romania să mai facă un acord cu FMI. Intenția este să se prevadă în noul acord că România va vinde pe nimic tot ce a mai ramas de vandut

Eufrosin: Fondul Proprietatea, un jaf imens al Romaniei

Cine sunt strainii care au luat un sfert din Fondul Proprietatea (Soim)

Alba-neagra: Basescu ne distrage atentia iar Franks ne face la buzunare. Cum se fura sistemul energetic national sau cum lasi un popor in pielea goala intr-un singur an

Un alt mare succes al “romanilor” Basescu, Ungureanu & Co: “privatizarea” pe fuga, pe doi RON a sistemului energetic national. Cazul Transelectrica

Confederațiile de fermieri, cele care asigură material primă pentru exporturile de cereale prin portul Constanța, nu văd cu ochi buni vânzarea de cațiuni pe bursă către “investitori” privați.

LAPAR: încet, încet ne dizolvăm. Este o măsură antiromânească

“Încet, încet ne dizolvăm. Cei care urmăresc să ne dizolve sunt pe cale să reușească. Vânzarea de acțiuni la Portul Constanța este o măsură antiromânească. Guvernanții care au hotărât așa ceva fac acest lucru împotriva acestui stat, contra României. Fermierii vor deveni sclavi. Românii vor fi puși în postura de sclavi pentru că ei vor hotărî pe cine primesc să facă tranzacții prin port și pe cine nu și la ce prețuri. Este o măsură absolute criminal pentru economia României”, a declarat Laurențiu Baciu, președintele Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR).

Autoritatea portuară nu înseamnă doar Portul Constanţa, ci şi porturile Midia, Agigea şi Mangalia.
Portul Constanța, al patrulea ca mărime din Europa, ocupă o suprafață de peste 3.900 de hectare, dintre care 1.313 hectare uscat și 2.613 hectare apă, și are o lungime desfășurată a zonei perimetrale externe de peste 30 de kilometri între municipiul Constanța și sudul localității Agigea.

Potrivit operatorilor privați, în decurs de 15 ani, investiţiile realizate de companii sunt în valoare de aproximativ 487 de milioane de euro.

Sursa: Lumea Satului, Agrostandard

Adauga un comentariu!

Nume (necesar)

Website


*

Editoriale din aceeasi categorie

Autor: Aciduzzul | 9 decembrie, 2017 | 0 comentarii | 435 vizualizari | 3 voturi

Cioturi de arbori cu circumferinta de peste 5 metri, ulei de motor ars, paraie distruse, buldozere si drujbe care ”canta” neincetat pe toate vaile de-a lungul raului Cerna. Asa se prezinta astazi Parcul National Domogled – Valea Cernei, cel mai mare din cele 13 din Romania. Padurile ramase neatinse, formate prin procese naturale dupa ultima […]

Autor: Aciduzzul | 29 iulie, 2017 | 0 comentarii | 319 vizualizari | 2 voturi

Publicatia AgroStandard lanseaza Studiul de piata „Top 600+ Cele mai mari Exploatatii Agricole din Romania”, prima analiza de acest fel realizata vreodata in Romania. Studiul a fost realizat urmare a solicitarilor venite din partea mediului de afaceri, data fiind absenta informatiilor oficiale cu privire la fondul funciar din tara noastra, precum si a lipsei unor […]

Autor: Aciduzzul | 13 septembrie, 2015 | 1 comentarii | 527 vizualizari | 4 voturi

Toata lumea vorbeste zilele acestea despre criza imigrantilor. Toti se intrec in teorii care mai de care mai fanteziste cu privire la cauzele si la solutiile pentru acesta “criza” si s-au format deja doua tabere cu pozitii antagonice pe marginea acestui subiect. Pe de-o parte gruparile nationaliste de pe tot cuprinsul Europei care intuiesc pericolul […]

Autor: Aciduzzul | 26 august, 2015 | 0 comentarii | 313 vizualizari | 3 voturi

Marius Serban Toata lumea asista (neputincioasa) zilele acestea la o adevarata invazie a emigrantilor din tarile arabe catre Europa, care a inceput brusc, suspect de brusc. Desi subiectul este intors pe toate partile de mainstream-media, nimeni nu spune de ce aceasta invazie se petrece tocmai acum. Pana la urma razboaiele din Siria, Irak, Libia, Afganistan […]

Autor: Aciduzzul | 15 martie, 2015 | 0 comentarii | 1399 vizualizari | 9 voturi

Cazul Darius Valcov este unul cat se poate de clar al triumfului neoliberalismului si al jafului institutionalizat practicat de mafiile transnationale, numite gratios, FMI, BM, UE, etc., in coloniile cocotiere pacificate, populate cu oi placide, spalate excesiv pe creier, cam cum este Romania. Pentru a intelege resorturile dupa care functioneaza institutia care a acaparat spatiul […]

Voturi
Vizualizari
Comentarii
Ofera o donatie
Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:
fii aproape de noi
Conferinta_AGROstandard
PUB
web design profesionist
Red Moon Media
CAMPANII bp
Atitudine Contemporana
Televiziunea Copiilor
Le Pre
1984 George Orwell
Televiziunea Copiilor
piata BIO
alimente organice
internet manipulation techniques
Adauga banerul de partener Badpolitics pe site-ul tau bad politics
bad politics

2009 - 2019 © BadPolitics