Sustine Bad Politics
arhiva stiri
starea vremii
august 6, 2020, 1:54 am
Senin
Senin
21°C
Presiunea: 1010 mb
Umiditate: 59%
Vânt: 4 km/h NE
Răsarit: 6:09 am
Apus: 8:34 pm
 
ANUNTURI UMANITARE
Economie
Maşina Anului în România: desemnări excentrice, abordări “interesate” şi clasamente de pe Marte
Aciduzzul | 18 martie, 2010 | 2 comentarii | 339 vizualizari |
(2 voturi )

Competiţia Maşina Anului în România ar trebui să fie, aşa cum se întâmplă în alte ţări din Europa şi din lume, un barometru pentru tendinţele şi noutăţile din industria auto, respectiv un indicator care să anticipeze viitorul succes de piaţă a unui model recent lansat. Modelele alese de jurnaliştii auto în ultimii cinci-şase ani în cadrul acestei competiţii au arătat cu vârf şi îndesat că nu prea se întâmplă acest lucru. Motivele sunt elementare – existenta a două asociaţii de jurnalişti auto care îşi dispută de ani buni legitimitatea pentru organizarea concursului Maşina Anului în România, interesele financiare şi orgoliile constructorilor autohtoni, importatorilor şi dealerilor, ascuţite la maxim de explozia vânzărilor de până acum doi ani, respectiv dependenţa aproape ombilicală a organizaţiilor jurnaliştilor auto de importatorii de maşini.

Doua asociaţii auto încearcă să intre în graţiile importatorilor şi dealerilor pe uşa numită Maşina Anului în România – Uniunea Ziariştilor şi Editorilor Auto din România (UZEAR) şi Asociaţia Presei Auto din România (APAR). Acestea îşi dispută intens drepturile exclusive asupra competiţiei, prin acţiuni care pornesc de la denigrarea reciprocă în presă, organizarea în paralel de evenimente cu specific auto, ajungând până în instanţe.

Miza acestor “divergenţe” este de o importanţă capitală. Cîştigătorul drepturilor exclusive asupra organizării competiţiei Maşina Anului în Romînia va câştiga o legitimitate foarte mare în relaţia cu competitorul, lucru care îi va asigura o poziţie de monopol în relaţia cu dealerii şi cu bugetele de publicitate ale acestora.

Lucrurile nu sunt însă atât de simple – cele două organizaţii sunt conduse de oameni de afaceri cu business-uri în domeniul media, care şi-au creat în timp “canale de comunicaţie” cu mai toţi dealerii din piaţă. Aceştia încearcă cu disperare să coaguleze în jurul lor “neafiliaţii”, jurnalistii independenţi de pe la publicaţiile auto care au senzaţia că intră în acest fel “în cărţi”.

Pe de altă parte, importatorii auto au tot interesul ca unul dintre modelele nou lansate pe piaţă să fie desemnat “Maşina anului” din considerente care ţin de imagine, aceast lucru fiind văzut ca o promisiune că vânzările pentru maşina respectivă, şi implicit, pentru marca respectivă, vor fi trase în sus în urma acestei nominalizări. Ultimii cinci ani nu au fost lipsiţi de desemnări cel puţin excentrice, lucru care a demonstrat o detaşare dubioasă de realitate şi “apropierea” mai mult sau mai puţin dezinteresată a fiecăreia dintre cele două asociaţii de anumiţi importatori de maşini.

In acest sens, este interesant de văzut în ce măsură desemnarea unui anumit model drept Maşina Anului în Romînia a reflectat, în ultimii ani, realitatea în materie de vânzări sau s-a limitat să fie doar rezultatului unui steril aranjament de culise. Având în vedere că în această competiţie sunt înscrise doar modele de serie recent lansate este evident că un criteriu determinant ar trebui să fie performanţa în materie de vânzări (realizate sau anticipate) în detrimentul unor atribute mai subiective precum design-ul sau aprecierea performanţelor în urma unui drive-test, care capătă consistenţă doar în cazul maşinilor de serie limitată sau a prototipurilor. In acest sens, este interesant de aflat cam în ce măsură titlul Maşina anului este susţinut de vânzări în ultimii cinci-şase ani de creşteri accelerate (dacă excludem anul trecut).

Masina anului 2010 se joacă la clasa mică

Să începem cu cea mai recentă manifestare de gen. Maşina Anului 2010 în România desemnată de UZEAR a fost noul Opel Astra, cu 205 puncte, urmat la o distanţă apreciabilă de Renault Megane (146 de puncte) şi Ford Fiesta (108 puncte).
Dacă este să ne luăm după APAR aflăm că Maşina anului 2010 în România nu este alta decât Ford Fiesta, model desemnat câştigător cu 207 puncte, urmat la distanţă mare de preferatul UZEAR, Opel Astra (124 de puncte) şi de Volkswagen Polo (108 puncte)
Să vedem acum cine sunt câştigătorii.

Potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), cea mai reprezentativă organizaţie a constructorilor şi importatorilor de maşini din România, noul Opel Astra nu se află nici măcar în primele zece modele în materie de vânzări. Cea mai bună performanţă în materie de vânzări a fost realizata de “bătrânul” Opel Astra Classic care se plasa anul trecut abia pe poziţia a noua în materie de vânzări, graţie steroizilor discounturilor oferite pentru acest model deja depăşit.

Celălat model căştigător, Ford Fiesta, care se pare că i-a impresionat până la lacrimi, mai mult decât un Lamborghni pe ziariştii de la APAR, se bucură de “performanţe” similare în materie de vânzări. Adică, pur şi simplu nu se află printre primele zece modele cu cele mai mari vânzări pe piaţa românească. Evident, dacă nu performanţa comercială a primat în alegerea acestui model din clasa mini, atunci, cu siguranţă trebuie să fi fost vorba de design-ul, performanţele iesite din comun ale acestuia care pur şi simplu au acţionat precum un cântec de sirenă în urechile jurnaliştilor.

Pasiunea “dezinteresată” pentru marca Ford reiese foarte clar şi din comunicatul APAR: “prin premiul obţinut, Ford devine unica marca auto recompensată cu trei premii “Masina Anului în România” din partea membrilor Asociaţiei Presei Auto din România. (…) Ford Fiesta i-a convins pe aproape toţi membrii juriului că merită să devină Maşina Anului 2010 in România. Niciun membru nu a plasat Ford Fiesta mai jos de locul trei. Diferenţa de peste 80 de puncte faţă de al doilea model clasat este impresionantă, fâcând din Fiesta un învingător veritabil”.

Este adevărat că Ford se bucură de o prezenţă în top-ul vânzărilor. Este vorba de Ford Focus, plasat pe cea de-a treia poziţie în materie de vânzări. Acest lucru demonstrează, în ciuda strădaniilor importatorului Ford de a impulsiona vânzările pentru o maşină ieftină, de criză, precum Fiesta că românii pur şi simplu vor maşini din clasa compactă (precum Focus) sau medie indiferent de câţi bani mai au prin buzunare. Deci, nu Fiesta!

Clasamentul UZEAR păstrează, însă, o minimă doză de simţ al realităţii prin plasarea pe locul second al modelului Megane care, deşi în cădere, ocupă un binemeritat loc opt în clasamentul vânzărilor.

Masina Anului 2010 in Romania, varianta UZEAR (preşedinte Mihai Heiman)

Noul Opel Astra (205 puncte)
Renault Megane (146 puncte)
Ford Fiesta (108 puncte)

Finaliste Masina Anului 2010: Toyota Avensis, Ford Fiesta, Land Rover Discovery 4, Renault Megane, Opel Astra, Chevrolet Cruze şi Toyota Prius.

Procesul de votare prevede că fiecare membru al juriului are la dispoziţie 25 de puncte pe care trebuie să le împartă între 5 maşini.

Alte premii:
Titlul “Designul Anului 2010” – Ford Fiesta
Titlul “City Car 2010” autoturismului Toyota IQ

Maşina Anului 2010 în România, varianta APAR (Preşedinte onorific Dan Vardie)

Ford Fiesta (207 puncte)
Opel Astra (124 puncte)
Volkswagen Polo (108 puncte)

Imediat sub podium s-au clasat: Renault Fluence şi Chevy Cruze (ambele cu 96 puncte), Mazda3 (95 puncte), Hyundai i20 (72), Toyota Avensis (65), Kia Soul (60) şi Peugeot 206 Plus (22).

Alte premii:
Ion Tiriac (proprietarul Romcar, fost importator si principal dealer Ford –n.r) a fost distins de APAR cu un premiu pentru personalitatea care a dominat ultimele două decenii ale pieţei auto.

Inceputul de criză face din Dacia Maşina Anului 2009

Sfârşitul anului 2008, care coincide cu debutul internaţional al crizei financiare şi cu vânzări de maşini fără precedent pe piaţa românească, a adus şi un consens între APAR şi UZEAR. Evenimentul nu poate fi extras din context: Automobile Dacia era pe val în ceea ce priveşte vânzările atât în România cât, mai ales, pe pieţele externe; principalul constructor din România tocmai lansase în iunie 2008 noul model Sandero în care îşi punea mari sperante pentru piata românească (modelul era oricum agreat la export). Evident, în aceste condiţii bugetul de marketing pentru promovarea modelului a fost unul consistent. Si acest lucru s-a văzut imediat în consensul (greu de realizat altfel) la care au ajuns APAR şi UZEAR.

Aşa că nominalizarea Dacia Sandero drept Maşina anului nu a produs mari emoţii, chiar dacă aceasta este un hatch-back, versiune digerată greu de clienţii din România, mari amatori de maşini în trei volume. Dacia, evident, îşi propunea să schimbe acest lucru. Chiar dacă vânzările Sandero reprezentau un procent infim din vânzările totale Dacia, măcar Sandero stătea bine dacă era comparat cu orice alt model de import. In primele luni de la lansare, cele mai prolifice, respectiv în intervalul iunie-octombrie 2008, Dacia livrase în ţara noastră circa 7.500 de autoturisme Sandero, în timp ce exportul este dominat de Franţa, cu 4.903 unităţi, Germania – 4.710 unităţi şi Spania – 1.563 unităţi.

UZEAR ne avertiză atunci că, într-adevăr, am citit bine – Dacia Sandero este Maşina anului 2009 în România cu 146 de puncte la distanţă imensă de următorul model clasat, Volkswagen Tiguan (101 puncte) şi Subaru Forester (91 puncte) (este de notorietate apropierea UZEAR de Subaru –n.r.).

Pe de altă parte APAR s-a intrecut pe sine când a desemnat modelul Sandero Maşina Anului cu nu mai puţin de 203 voturi.
“Dacia Sandero a fost aleasă „Maşina anului 2009 în România” în cadrul concursului organizat anual de Asociaţia Presei Auto din România (APAR), a cărui gală a fost transmisă în direct, joi 11 decembrie, la TVR 1”, arata comunicatul APAR.

Competitia foarte dură a adus în finală modelele Citroen C5, Ford Kuga, Skoda Superb, Opel Insignia, Hyundai i10, Volkswagen Golf 6, Renault Koleos, Honda Accord, Mazda 6 şi Dacia Sandero.

“Câştigătoarea (Dacia Sandero –n.r.) a fost desemnată pe baza voturilor exprimate de cei 20 de jurnalişti membri ai APAR, totalizând 203 puncte. Premiul a fost înmânat lui François Fourmont, director general Dacia, de către Dan Vardie, preşedinte de onoare al APAR”, se arăta în comunicatul APAR.

Presedintele de onoare APAR declara cu acest prilej: „Acest premiu vine într-un moment extrem de complicat pentru industria auto din România. Acordarea titlului „Maşina Anului 2009 în România” lui Dacia Sandero demonstrează că presa auto româneasca inţelege dificultăţile industriei, oferind un suport important pentru dezvoltarea pieţei auto de la noi”, a declarat Dan Vardie în direct la TVR.
Marea premieră nu s-a oprit, însă, aici, APAR acordând nici mai mult nici mai puţin, premii precum “Omul deceniului” şi “PR-ul anului”, evident unor personalităţi de la Automobile Dacia.

“Pentru contribuţia sa de peste 10 ani la succesul Dacia, APAR a acordat premiul special Omul deceniului lui Christian Estève, liderul regiunii Euromed şi Preşedinte al Consiliului de Administraţie Dacia. APAR a mai decernat premiul PR-ul anului lui Liviu Ion, director executiv de Comunicare Grup Renault România”, mai preciza comunicatul APAR.

Maşina anului 2008, mai cu picioarele pe pământ

Desemnarea Maşinii Anului 2008 a făcut o notă aparte, nota aparte, fiind excepţia care confirma regula. In decembrie 2007 atât APAR cât şi UZEAR desemnau Maşina anului 2008 modelul Kia cee’d.

De data asta, desemnarea avea un sâmbure de adevăr. Nici nu prea se putea altfel. Modelul, recent lansat, a reuşit în 2008 să ajungă pe poziţia a patra în clasamentul vânzărilor de modele de import. Potrivit APIA, Kia cee’d s-a plasat cu vânzări de 7.615 unităţi pe locul patru după modelele Renault Clio, Skoda Octavia şi Ford Focus.

Clasamentul “văzut” de UZEAR a fost atunci Kia cee’d, Ford Mondeo şi Mazda 2. De remarcat că modelul Mondeo nu se afla în top 10 în materie de vânzări (chiar dacă Ford are un model în acest clasament) în vreme ce Mazda nu apare cu niciun model în clasamentul primelor zece cel mai bine vândute modele pe piaţa românească.

Printre nominalizatii UZEAR s-au mai numărat modelele Fiat 500, Fiat Bravo, Nissan Qashqai, Peugeot 308 şi Hyundai i30, alegeri cel puţin “interesante”, fără niciun corespondent în succesul de piaţă.

Iata cum îşi afirma legitimitatea UZEAR în comunicatul care anunţa clasamentul câştigătorilor concursului “Maşina Anului în România”:
“Kia cee’d a primit titlul de Maşina Anului 2008 în România, acordat de un juriu de 18 jurnalişti, în organizarea UZEAR. Juriul UZEAR a fost alcătuit din redactori auto din presa scrisă, radio şi TV: Capital, AutoDRIVE, Auto Mondial, AutoMOBILE, Rompres, Supercar, Men’s Health, Auto Club (Radio România Actualităţi), Auto Pret, Evenimentul de Iaşi, Euro Presse, TvNeptun, Auto Test, precum şi din redactori de la site-urile auto de pe Internet: Automarket.ro, Informatiiauto.ro, Drive-test.ro, Turatii.ro, Stiriauto.ro.

Este foarte greu de calculat impactul mediatic al acestor ziarişti (sic!), dar vom aminti că doar de la Automarket.ro (400.000 vizitatori absolut unici pe luna), Informatiiauto.ro (100.000), Drive-test.ro (100.000), Capital (150.000 cititori pe săptămână), AutoMOBILE (emisiune TV cu circa 800.000 de telespectatori) şi Auto Mondial (circa 50.000 cititori) se adună peste 1,5 milioane de cititori. Aşadar, juriul a fost cât se poate de reprezentativ. Primele 10 site-uri de conţinut auto au, împreună, peste 1.000.000 de cititori unici pe lună. Impactul lor nu mai poate fi, aşadar, neglijat”, conchide cu inocenţă comunicatul UZEAR.

In încheiere UZEAR nu uită să se autofelicite pentru “curajul de a fi invitat presa on-line să-şi spună părerea” pentru că, oricum, în presa scrisă jocurile erau deja făcute.

“Si un ultim gând: felicitări organizatorilor pentru curajul de a fi invitat presa online într-un juriu auto şi pentru intenţia de a invita presa auto locală să-şi spună părerea”.

Cealaltă asociaţie a jurnaliştilor auto, APAR a desemnat Maşina anului 2008 tot modelul Kia cee’d, următoarele modele clasate fiind Mitsubishi Lancer şi Ford Mondeo. Pe locul al patrulea s-a plasat Mazda2. Clasamentul aproape identic din 2008 realizat de APAR şi UZEAR poate fi pus pe seama dinamicii bugetelor de marketing care au fost mai proeminente pentru Mitsubishi, Ford şi Mazda, mărci fie importate fie doar comercializate de Grupul Tiriac care a consemnat în anul 2008 afaceri de 2,2 miliarde de euro, din care 1,4 miliarde euro doar în industria auto.

Viziuni post-moderne la Maşina Anului 2007

Mai departe, Maşina anului 2007 în varianta UZEAR a fost Opel Corsa, cu 69 de puncte, urmată de Ford S-Max (52 de puncte) şi Renault Clio III (49 de puncte).

Iată cui dedica UZEAR premiul Maşina anului 2007: “In acest an organizatorii şi juriul dedica acest concurs celui mai important eveniment postbelic al României, Aderarea la Uniunea Europeană. Intrucât premiul concursului este acordat pentru anul 2007, maşina câştigătore este o maşină istorică corespunzătoare primului an de apartenenţă al României la Uniunea Europeană”, se arată în comunicatul UZEAR care anunţa evenimentul.

Clasamentul este continuat de Skoda Roomster, Peugeot 207, Fiat Grande Punto, Hyundai Santa Fe si Audi TT.

Evident, Opel Corsa, Masina Anului, un automobil din clasa mini, nu s-a regăsit printre cele mai apreciate zece maşini în materie de vânzări în anul 2007 în România. Toate celelalte maşini au rămas nişte prezenţe cel puţin exotice pentru clienţii din România, singura excepţie fiind modelul Hyundai Santa Fe, cu vânzări bune pe segmentul său.

APAR a venit cu o viziune şi mai originală – Opel Corsa (145 puncte) a fost desemnată, de asemenea, maşina anului, dar poziţiile următoare au revenit, în mod surprinzător, modelelor Fiat Grande Punto (131 puncte) şi Opel Corsa (123 puncte).

Comunicatul APAR dă dimensiunea dezastrului: “5 membrii ai juriului au votat Opel Corsa ca fiind câştigător, iar alţi 3 membrii ai juriului au plasat Grande Punto pe prima treaptă a podiumului, Peugeot reuşind să obţină, doar un singur loc 1”.

APAR, ca şi UZEAR, nu uită să clameze legitimitatea acestor alegeri: “Juriul a fost format din 14 membri de la cele mai prestigioase reviste şi posturi de televiziune: Florin Micu (AutoExpert), Dan Cimpean (Roata de rezerva), Lorena Stroe (Auto Test), Robert Stan (Banii Noştri), Teodor Stefan (Autoshow), Razvan Spiridon (Men’s Health), Daniel Costea (Quattroruote), Dorin Chiotea (ProSport), Radu Grozea (TVR), Gabi Gogiu (Autoforum), Virgil Mihailovici (Autostrada), Alexandru Sincan, Corneliu Belciug (Realitatea TV) şi Liviu Rusu (FHM). Cu această ocazie a fost marcată împlinirea a 10 ani de la înfiinţarea Asociaţiei Presei Auto din România (APAR), prilej cu care Domnul Florin Micu, actualul Preşedinte APAR a declarat: competiţia Maşina Anului în România s-a desfăşurat de-a lungul celor 10 ani în conformitate cu regulile europene a unei competiţii de acest gen”, se arată în comunicatul APAR.

Extravaganţă şi consens la Maşina Anului 2006

Competiţia Maşina Anului 2006 s-a desfăşurat sub semnul colaborării între cele două asociaţii. Atunci, la sfârşitul anului 2005, APAR a organizat evenimentul împreună cu UZEAR la Romexpo.

Modelul Honda Civic a fost ales atunci Maşina Anului 2006 în România, în urma votului unui juriu format din 15 jurnalişti auto, dintr-un număr de 11 autoturisme selectate pentru etapa finală. Cele 11 maşini, alese dintr-un număr total de 31 de autoturisme, au fost Alfa Romeo 159, Chevrolet Spark, Kia Rio, Suzuki Swift, VW Passat, Nissan Pathfinder, Citroen C1 şi Toyota Aygo – modele construite pe aceeaşi platformă -, Renault Modus, Honda Civic şi Seat Leon. Potrivit organizatorilor, printre criteriile pe baza cărora a fost făcută selecţia s-au numărat originalitatea modelelor, multitudinea elementelor stilistice, inovaţiile tehnice şi lărgimea gamei.

Honda Civic a fost urmat de Kia Rio şi de Volkswagen Passat. Dacă cel de-al treilea clasat, Volkswagen Passat nu se poate spune că nu s-a bucurat de un oarecare succes de piaţă, se poate afirma, în schimb, cu tărie că Honda Civic nu a fost altceva decât un model de nişă, apreciat de o mână de clienţi atraşi de design-ul său futurist. Despre Kia Rio, ce să mai vorbim. Contrar entuziasmului “dezinteresat” al celor două asociaţii, multi clienţi din Romînia nici măcar nu au auzit de acest model. Se pare că pragmatismul românilor îi ţine departe de modele cu iz tropical precum Rio sau Fiesta…

In rest, au mai fost recompensaţi atât “ai noştri” cât şi “marii contributori” precum Automobile Dacia sau Mol Romania:
“Au mai fost decernate şi alte premii precum ziaristul anului în persoana domnului Stelian Damov şi cel mai bun debut Victor Coltanel. In premieră, realizările remarcabile în domeniul auto au fost recompensate cu simbolicele chei de aur, de argint şi bronz oferite societăţii Automobile Dacia (reuşita proiectului Logan) , Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor (prima de casare) şi companiei Mol Romania (investiţii în reţeaua de distribuţie)”, se arată în comunicatul APAR.

Analize rafinate şi decizii inedite la Maşina Anului 2005

Colaborarea dintre APAR si UZEAR a început, însă, cu doi ani înainte, mai precis la sfârşitul anului 2003, astfel că asociaţiile au acordat împreună, şi atunci, premiul “Maşina Anului 2005 în România” altui model cu un succes de piaţă “răsunător” – Mitsubishi Colt.

“Colt se adreseaza persoanelor tinere, independente, care doresc un automobil practic, fiabil şi frumos, dar nu ostentativ” a apreciat juriul. Realitatea anilor următori, i-a arătat juriului că nu e chiar aşa. Chiar importatorul general al mărcii avea expectaţii modeste de la acest model, pentru 2005 propunându-şi să vândă doar 250 de unităţi, la un preţ CIP de 10.350 euro.

Cele zece finaliste au fost Citroen C4, Dacia Logan, Fiat Idea, Hyundai Tucson, Kia Picanto, Mitsubishi Colt, Opel Astra, Peugeot 407, Seat Altea şi Skoda Octavia.

Mitsubishi Colt a depăşit cu 192 puncte modelele Citroen C4 (144 puncte), noua Skoda Octavia (142 de puncte) şi Dacia Logan (140 de puncte).

Realitatea anilor următori a arătat că, dacă modelele clasate pe locurile 3 şi 4, respectiv noua Skoda Octavia şi Dacia Logan au fost nume de referinţă pentru clienţii români, plasându-se lejer pe primele poziţii în top-ul vânzărilor, nu acelaşi lucru se poate spune despre apariţiile exotice Mitsubishi Colt şi Citroen C4 care s-au mulţumit cu nişele lor foarte restrânse.

Consens şi stupoare la Maşina Anului 2004

Poate una dintre cele mai ciudate decizii din istoria competiţiei Maşina Anului în România, la care au lucrat împreună pentru prima dată APAR şi UZEAR, a fost cea de la ediţia din 2004 când titlul i-a revenit modelului Fiat Panda, importat de Auto Italia Impex, un automobil din clasa mică, nu foarte ieftin raportat la oferta competitorilor şi foarte departe de gustul românilor, mari amatori de maşini în trei volume, din clasa compactă şi medie. Si acest lucru s-a văzut imediat. Chiar dacă Fiat vindea bine pe segmentul vehiculelor utilitare, constructorul Italian nu avea niciun model în clasamentul celor mai bine vândute autoturisme pe piaţa din România. Ce să mai vorbim de Fiat Panda care nu era nici pe departe modelul cu cel mai mare succes de piaţă din gama Fiat. Altă decizie inspirată marca APAR&UZEAR.

APAR şi UZEAR, produsele romantice ale industriei auto

APAR şi UZEAR sunt produsele “perioadei romantice” a industriei auto din România, când vânzările creşteau cu mai bine de o treime de la an la an şi când singurele preocupări ale importatorilor şi dealerilor era să-şi promoveze imaginea şi să construiască cât mai multe showroom-uri. Se părea pânăa acum câţiva ani că nu există nici o limită până la care piaţa auto putea creşte împinsă frenetic de nevoia românilor de mobilitate. Si bugetele de marketing erau pe măsură.

Astfel, tot felul de proiecte se năşteau şi creşteau peste noapte udate din plin cu fondurile alocate publicităţii de mai toţi dealerii obsedaţi de cote de piaţă într-o Românie care părea că devine noul El Dorado al industriei auto. Astfel, sub umbrelele APAR si UZEAR au crescut tot felul de proiecte precum Autoshow sau Quattroruotte (Dan Vardie, APAR) sau AutoMobile (Mihai Heiman, UZEAR) care s-au hrănit avid din bugetele de reclamă ale importatorilor şi dealerilor.

Asta, ca să nu mai vorbim despre numeroasele reviste dedicata mărcilor sau pentru comunicarea internă a dealerilor realizate de jurnaliştii din cele doua asociaţii. Evident, au mai existat şi avantaje colaterale precum drive-teste all inclusive, uneori săptămânale, în ţări occidentale sau mai exotice pentru anumiţi jurnalişti, deplasări dese în ţară în locaţii de vacanţă, maşini împrumutate uneori cu anii (pentru aşa-zise teste de anduranţă) şi multe altele.

Vacanta perpetuă s-a transformat într-o luptă pentru supravieţuire odată cu declinul brutal al vânzărilor, care i-a adus pe dealerii care se zbat să supravieţuiască cu vreo şapte ani în urmă, şi cu reducerea spre zero a bugetelor de marketing. Aşa se face că lupta a devenit acerbă pentru preluarea ultimului instrument cu care mai pot fi sensibilizaţi cât de cât nişte dealeri vlăguiţi – Maşina Anului în România. Deocamdată, bătălia dintre APAR şi UZEAR rămâne incertă.

Este de presupus ca nominalizările pentru Maşina Anului să fie şi mai “excentrice” în următorii ani pe fondul reducerii bugetelor de marketing şi a crizei pe care o traversează presa din România, factori care conduc la “strângerea” legăturilorîintre jurnaliştii auto şi dealeri. Din păcate, criza financiară, a cărei primă victimă colaterală este industria auto, va perpetua aceste reflexe de gândire construite de jurnaliştii auto în mulţi ani de prosperitate şi va întârzia apariţia unei organizaţii independente care să aducă o competitie de genul Maşina Anului la nivelul celor din Europa Occidentală sau din Statele Unite.

Maşina anului în România

APAR/ UZEAR

2004 Fiat Panda

2005 Mitsubishi Colt

2006 Honda Civic

2007 Opel Corsa

2008 Kia cee’d

2009 Dacia Sandero

2010 Opel Astra (UZEAR) / Ford Fiesta (APAR)

Sursa: APAR, UZEAR

Vânzări de autovehicule pe piaţa românescă (autoturisme şi vehicule comerciale)

An Vânzări

2000 84.170

2001 91.525

2002 112.000

2003 135.305

2004 180.927

2005 256.414

2006 297.162

2007 366.819

2008 324.080

2009 130.200

Sursa: APIA

Sursa: All about Money

2 Comments

  • Grigore Birlic
    august 10, 2010

    Unul din acesti ziaristi de marca este dan vardie un personajcel putin controversat, autor a doua falimente rasunatoare in cursul anului 2009. Este vorba despre propriile lui firme care au lasat un numar de firme cu facturile neincasate. Omul a ridicat cu tupeul caracteristic din umeri, a ingrosat obrazul si a mers linistit mai departe lasandu-i pe altii sa suferere in urma lui.
    Tot acest personaj ar putea fi intrebat pe ce criterii acorda in fiecare an premiile din cadrul concursului “Cel mai 4×4” si de ce a ajuns cunoscut de intreaga piata auto din Romania pentru “licentele” pe care le comercializeaza “avant la lettre”.
    De altfel el joaca un rol important in acordarea premiilor “Masina anului” tragand sforile in benficiul oricarui producator auto care il plateste corespunzator.

      (Quote)

  • Ghita Bizonu'
    martie 18, 2010

    Uitati insa ca clasementele se fac de ziaristi care au hibele si fandaxiile lor . In primul rand ei trebuie sa se distinga de “vulg”. vulgu nu gandeste, deci ei trebuie sa gangesca ptr vulg . Si intotdeauna gandesc “cum ar trebui sa gandesc eu , care sunt destept si nu prost ca citirorii ?” si de aici excentricitati. Apoi ziaristu mai are toate hibele societatii in care traieste, dar exacerbate. El tetseaza un Logan dar scrie cu entuziams ca nu se compara cu un Jaguar ( ca nici un Golf nu se compara cu Jaguar nu il deranjeaza ) . Pe scrut ziaristul nost habar nu are de motivatiile unui ziarist din vest – ziaristu nost este un propagandist . Si unul prost – cu ani in urma nu mai stiu ce ziarist sustinea ca motorul rotativ de pe Mazda ar fi rezultata al cercetarilor proprii . Ca nu auzise de Wankel din cauza secruritatii presupun …

      (Quote)

Adauga un comentariu!

Nume (necesar)

Website


*

Editoriale din aceeasi categorie

Autor: Aciduzzul | 28 iunie, 2020 | 1 comentarii | 91 vizualizari | 2 voturi

Intr-un an asa de dificil cum este 2020, din cauza secetei, putini sunt fermierii care indraznesc sa se gandeasca la productii de top! Cel mai probabil, majoritatea se asteapta undeva la o productie de 2-2,5 tone de grau la hectar. Exista, insa, si exceptii de la regula, semn ca acolo unde se aplica tehnologie, rezultatele […]

Autor: Aciduzzul | 28 iunie, 2020 | 0 comentarii | 33 vizualizari | 2 voturi

De aproape trei luni, artistii romani n-au mai vazut scena sau mai simplu spus au ajuns muritori de foame! Daca in continuare nu se vor putea organiza spectacole cu un numar rezonabil de spectatori, astfel incat sa fie cat de cat profitabile, industria de entertainment din Romania pur si simplu va muri, sustine Misu Cernea, […]

Autor: Aciduzzul | 23 ianuarie, 2020 | 0 comentarii | 51 vizualizari | 3 voturi

Un producator de drone din grupul Tesla investeste la Cluj, o adevarata premiera pentru Romania! Electric Visionary Aircra, companie care face parte din grupul Tesla si are ca obiect de activitatea construirea elicopterelor si a dronelor de ultima generatie, va finanta campioana de fotbal a Romaniei, formatia CFR Cluj. Tesla detine 51% din actiunile Electric […]

Autor: Aciduzzul | 28 septembrie, 2019 | 5 comentarii | 143 vizualizari | 2 voturi

Chinezii isi fac loc in agricultura din Romania, o realitate cu care ar trebui sa ne obisnuim de acum incolo. Cumpara la greu tot ce le cada in mana si nu o firma, ci trei dintr-un foc! Vrem nu vrem, fondurile chinezesti castiga teren in Romania (si nu sunt singurele), inclusiv in agricultura locala! Pentru […]

Autor: Aciduzzul | 20 septembrie, 2019 | 0 comentarii | 58 vizualizari | 1 vot

Gica Hagi pregateste o adevarata lovitura la Viitorul. ”Regele” va vinde in curand 60% din actiune clubului dobrogean si va ramane cu doar 40%. 20% din actiuni vor ajunge la eMAG, alte 20% vor fi controlate de Mobexpert, iar ultimele 20% dintre procente vor ajunge la o puternica firma de IT din Romania. Cea mai […]

Voturi
Vizualizari
Comentarii
Ofera o donatie
Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:
fii aproape de noi
Conferinta_AGROstandard
PUB
web design profesionist
Red Moon Media
CAMPANII bp
Atitudine Contemporana
Televiziunea Copiilor
Le Pre
1984 George Orwell
Televiziunea Copiilor
piata BIO
alimente organice
internet manipulation techniques
Adauga banerul de partener Badpolitics pe site-ul tau bad politics
bad politics

2009 - 2020 © BadPolitics