La sediul MApN a avut loc marti 26 iunie conferinta de presa ministrului Apararii Nationale, Corneliu Dobritoiu, cu scopul prezentarii Analizei de stare a Ministerului Apararii Nationale, in perioada 2009-2012. La conferinta de presa au participat si general maior Catalin Moraru – loctiitorul sefului Departamentului pentru Armamente, si Serban Lungu – sef de directie in cadrul Departamentului pentru Politica de Aparare si Planificare.
Principalele elemente desprinse din analiza de stare asupra MApN:
– obiectivele procesului de transformare nu au fost indeplinite tocmai datorita angajarii unor resurse total insuficiente institutiei apararii. Armatei i s-au redus fondurile “in conditiile in care, dupa cum stiti, sume importante de la buget au fost realocate altor institutii ale statului, institutii care au construit, ma rog, parcuri prin paduri, piscine pe la sate,
iar nivelul de interoperabilitate, capacitatea operationala a armatei a intrat intr-un regres deosebit” a precizat Dobritoiu;
– neindeplinirea obiectivelor fortei rezulta tot din insuficienta bugetara a apararii, iar nivelul de indeplinire a obiectivelor, pe orizontul de timp respectiv, genereaza incertitudini majore, privind capacitatea noastra de a ni le indeplini. Se vor prelungi termenele de indeplinire a acestor obiective, in asa fel, incat sa se poata intr-un orizont de timp acceptabil, sa ne indeplinim obligatiile asumate la NATO;
– procesul de certificare si afirmare la NATO a unitatilor ofera dimensiunea reala a capacitatii de finantare a Statului roman in scopul indeplinirii obligatiilor asumate nu catre Armata Romana, ci de catre decidentii politici in cadrul Aliantei Nord-Atlantice;
– perturbarile generate procesului de planificare sunt evidente, iar acestea genereaza mari rezerve vizavi de capacitatea armatei de a-si indeplini intreaga gama de misiuni pe care si le-a asumat o data cu aderarea la Alianta Nord-Atlantica;
– imaginea dezastrului este data de cheltuielile de personal care vor ajunge, la finele acestui an, dupa intregirea salariilor, la 85%, cu impact asupra cheltuielilor de operare si mentenanta, si asupra bugetului inzestrarii. Aceasta este o prezentare schematica a erodarii fara precedent a capacitatii operationale a institutiei militare;
– din cheltuielile de operare si mentenanta foarte subtiri 50% din totalul de 10 sau maxim 11%, sunt consumate pentru pregatirea contingentelor pe care le rotim in teatre de operatii. Aceste contingente reprezinta doar 4% din structura de forte a Armatei;
– cheltuielile de inzestrare ne pun in situatia de a nu ne indeplini decat partial sau cu limitari foarte mari obiectivele pe care noi le-am asumat in cadrul Aliantei Nord-Atlantice. Nu rezida responsabilitatea statului sa renunte la unele obiective datorita faptului ca aceste obiective sunt asumate, identificate in comun de catre aliati, si ele confera relevanta
strategica Aliantei. NATO poate obliga statul respectiv sa si-l asume, ceea ce inseamna ca in acest ultim caz, statul trebuie sa-si reajusteze structura de forte in asa fel incat sa realizeze economii la buget sau sa creasca bugetul Apararii pentru a individualiza sumele necesare indeplinirii obiectivului fortei in cauza;
– efectele subfinantarii cronice in domeniul inzestrarii, precum si procentele alocate instruirii pe perioada 2009-2011:
– insuficienta bugetului genereaza probleme mari legate de imposibilitatea achizitionarii combustibililor;
– neasigurarea resursei de aviatie la nivel acceptabil si de siguranta zborului: in conformitate cu standardele operationale pe care Romania si le-a asumat, in calitatea de aliat, pilotii Armatei Romaniei ar trebui sa zboare 180 de ore de zbor/pilot minim 120 de ore de zbor. in prezent pilotii care asigura serviciul de politie aeriana zboara zboara sub 75 de ore de zbor, iar ceilalti piloti din serviciul de lupta mult mai putin;
– la Fortele Navale, standardul operational este de 60 de zile pe an, de mars pe mare dar echipamentele din inzestrarea Marinei Militare, in proportie foarte mare, si-au depasit inclusiv ciclul de viata.
– tehnica din inzestrarea fortelor armate are o vechime mai mare de 30 de ani iar pentru Fortele Tertestre, principalele echipamente au fost echipamente proiectate, echipamente de planseta a anilor 60, intrand in productie prin anii 70-80;
– industria apararii nu mai produce nici piese de schimb pentru acestea, lucru care genereaza incertitudini privind capacitatea Fortelor Terestre pentru indeplinirea intregii game de misiuni a NATO.
– la nivel tactic, prin angajamentele operationale in teatrele de operatii, unde au participat peste 80% din batalioanele din structura de forte a Fortelor Terestre, competentele operationale, competentele de luptatori ale oamenilor au crescut foarte mult, precum si calitatea actului de comanda la nivel tactic. Ori aceasta ofera certitudini legate de capacitatea operationala la nivel tactic;
– in ceea ce priveste Infrastructura Armatei exista elemente de infrastructura de pe timpul imperiului austro-ungar, marea majoritate avand o vechime de 50-60 de ani,iar volumul de reparatii este la ora actuala imposibil de atins din tintele bugetate;
– intentia conducerii MApN este sa reechilibram bugetul apararii, prin valorificarea infrastructurii in exces si rezultatele acestei valorificari sa vina sa acopere intr-o masura mult mai mare bugetul necesar modernizarii Armatei, deci inzestrarii Armatei cu categorii de tehnica ce vor contribui la indeplinirea obiectivelor asumate in comun;
– intentia noastra este sa se solicite, pentru bugetul din anul 2013, o suplimentare a cheltuielilor pentru Aparare cu 0,3% din PIB, suplimentare care vine sa acopere nevoia cresterii cheltuielilor de operare si mentenanta in asa fel incat Armata sa poata sa faca instructie, pentru a-si indeplini misiunile;
– La capitolul Personal: in momentul in care guvernele anterioare au decis reducerea numarului de functii cu 9000 la nivelul ministerului s-a omis faptul ca intre timp armata a parcurs doua etape intense si dureroase de reforma fortele active au fost reduse de la peste 300 de mii de oameni la 140 de mii de oameni si intr-o a doua etapa de la 140 de mii la 90 de mii de oameni. “in momentul in care guvernul Boc s-a repezit asupra armatei si a solicitat reducerea 9000 de functii acest lucru a imbracat o forma absolut caraghioasa, grotesc as putea spune, pentru ca au fost reduse din statele de organizare ale unitatilor inclusiv functii de comandanti si de plutoane acolo este baza pregatirii, este baza piramidei, deficitele fiind insemnate.”
– alocarea resurselor: in loc ca resursele sa fie alocate unui numar mai mic de unitati s-a luat decizia sa se infiinteze unitati, cu alte cuvinte, bruma de resurse a plecat sa satisfaca si nevoile unitatilor nou infiintate;
– probleme referitoare la acordarea gradelor de ofiteri in rezerva: acestea trebuie sa satisfaca nevoile operationale in caz de criza si razboi, deci nu ar trebui sa fie un proces oneros. La nivelul ministerului am infiintat o comisie care sa analizeze fiecare caz in parte, pentru ca din 2009 pana acum au fost avansate peste 2700 de cadre. “Asta nu inseamna ca toate aceste avansari au fost facute in mod oneros”. Ministrul a apreciat ca “in cazul unor avansari spectaculoase asa, ale unor oameni care nu au satisfacut nici macar stagiul militar si s-au trezit cu grade de colonel, s-ar putea sa se fi facut fara stiinta indivizilor respectivi. Procesul, eu il calific ca un proces de politizare profunda pentru a obtine avantaje politice, in sensul ca, daca ii inmanez personal livretul militar cu un anumit grad unui om si solicit simpatie pentru programele, pentru obiectivele politice pe care le lansez, atunci sa nu mai vorbim, ca acest proces are si alte conotatii”. Comisia infiintata la nivelul ministerului va analiza fiecare caz in parte si va distinge elementele de disfunctionalitate ca sa le numesc elegant, in cadrul acestui proces. “La finele analizei suntem dispusi sa facem o conferinta de presa si sa va inmanam cum ati solicitat deja, un tabel cu numele persoanelor care au beneficiat de avansari in mod oneros” a precizat ministrul. “Avansarile care se fac in baza legii nu tin cont de apartenenta politica a persoanelor respective dar in acelasi timp este bine de retinut faptul ca cei care beneficiaza de grade in rezerva, de ofiteri in rezerva ei fac obiectul perfectionarii pregatirii acestora prin activitati de pregatirea rezervei. Ori pot fi chemati la unitati pentru pregatire ori de cate ori este necesar pentru a ajunge la un nivel de pregatire minimala in asa fel incat sa-si poata indeplini obligatiunile pe care le au, functiunile pe care le au conform statelor de mobilizare in care ei sunt trecuti. … Iar neprezentarea la mobilizare, dupa cum stiti este o fapta penala”;
– prioritatile conducerii MApN: vor fi orientate pentru cresterea securitatii fortelor care sunt dislocate in teatrele de operatii, pentru indeplinirea obiectivelor asumate la NATO iar pentru ca pe data de 1 iulie indeplinim 10 ani de la angajarea fortelor romanesti in teatrul de operatii din Afganistan noi vom saluta acest moment printr-un sir de evenimente de
presa care va vor fi aduse la cunostinta.
– prezenta in teatrele de operatii: Romania si-a asumat angajamentul de a ne mentine o participare graduala pana la finele misiunii din Afganistan. Graficele de reducere a contingentelor vor fi stabilite in comun cu aliatii, in asa fel incat in situatia in care conditiile de securitate din Afganistan o vor permite, incepand cu 1 ianuarie 2015 sa reducem prezenta cu trupe de lupta in Afganistan urmand sa se sprijine eforturile de reconsolidare si consolidare a Afganistanului printr-o contributie financiara la bugetul apararii al Afganistanului precum si manifestarea disponibilitatii de a contribui cu instructori la pregatirea fortelor de securitate afgane.
– referitor la pensiile militare: intentionam intr-o a doua etapa sa intregim pensiile diminuate conform nivelului avut in plata in luna decembrie 2010. S-a infiintat o comisie care sa amendeze pachet important de legi din domeniul apararii: “in primul rand ne propunem sa prezentam Parlamentului o noua lege a pensiilor militare ocupationale, sa imbunatatim legislatia in domeniul statutului cadrelor si sa reconferim oamenilor demnitatea pierduta. ”
– despre bugetul apararii: se intentioneaza de a se cere la Ministerul Finantelor ca la proiectarea bugetului pe anul urmator sa se suplimenteze alocatiile pentru aparare cu 0,3% din PIB in asa fel incat la finele unui ciclu de guvernare, in principiu de patru ani, bugetul apararii sa se situeze in limita acceptata de catre sefii de stat si de guverne ai NATO, limita situata la 2% din PIB.
– prin valorificarea infrastructurii in exces, ne propunem sa asiguram resurse pentru startarea achizitiilor strategice de care armata are nevoie.
– inzestrarea cu avioane multirol: “Ne intereseaza sa oferim decidentilor politici variante de achizitii pentru multirol, iar in acest sens va spun ca vom relua toate evaluarile facute din 2008, an in care, ministerul ajunsese la concluzia ca cea mai buna solutie, obiectivul strategic al Romaniei pentru achizitia unui multirol este avionul de generatia a cincea, urmand ca tranzitia la generatia a cincea de pe platformele pe care le zburam sa se faca prin costuri minime”
– in urmatorul interval de patru ani intentionam sa startam si celelalte programe strategice, sa lansam si celelalte programe strategice care sa contribuie la modernizarea fortelor terestre, la cresterea capacitatilor operationale si chiar la modernizarea fortelor navale. “Vrem sa analizam infrastructura medico-militara in exces a ministerului pentru ca, dupa cum stiti, momentul 89 cand armata avea peste 300 de mii de oameni in structura Ministerului Apararii functionau 13 spitale, la ora actuala fortele active a scazut sub 90 de mii de oamenii si mai avem 12 spitale. Dorim sa reevaluam situatia spitalelor in asa fel incat sa ne concentram resursele pe un numar mult mai mic de spitale si sa crestem calitatea actului medical investitii de capital si nu numai in structurile care vor rezulta” a preczat Dobritoiu.
Concluzii:
“Echipamentele vechi, resursele insuficiente, sunt preocupari strategice pentru aceasta institutie, celelalte eteme au si ele valoarea lor, au valoare simbolica este adevarat dar acestea sunt chestiunile care trebuie avute in vedere daca ne intereseaza cumva la finele unui ciclu de guvernare sa avem o alta armata, mult mai bine dotata, cu o capacitate operationala sporita, capacitatea de a-si indeplini obiectivele asumate in cadrul Aliantei Nord Atlantice aici la granita de est a aliantei, in conditiile in care, dupa cum stiti, Romania tot in mijlocul unui cerc de instabilitate se afla, plecand din Transnistria, Caucaz, Orientul Mijlociu si Balcanii de vest.
Ori daca dorim sa avem relevanta strategica aceasta nu se poate obtine fara bani. inchei spunandu-va ca in tot acest ansamblu eu cred ca un element de cotitura il reprezinta determinarea de a face un alt gen de politica, de a stopa instrainarea infrastructurii in exces catre clientela politica”.
“Ce conteaza dupa aceasta analiza de stare, este sa generam, sa punem in opera toate eforturile posibile pentru a ne indeplini obiectivele, in anii care urmeaza, in sensul de a creste atat valoarea operationala a institutiei, cat si de a conferi un nou statut si o noua demnitate, atat ofiterilor activi cat si personalului in rezerva al Armatei Romaniei.”
“Integritatea este valoarea importanta a vietii militare, fiind asigurata de egalitatea de sanse, de respectul meritocratiei, de sentimentul de solidaritate al militarilor pe care se consolideaza inclusiv ierarhia militara. Toate acestea au fost incalcate brutal prin acte de comanda arbitrare, prin decizii politice discutabile, prin dispretul pentru onoarea si demnitatea oamenilor in uniforma.”
“Indiferent daca vorbim despre avansari spectaculoase, in rezerva sau in activitate, ca vorbim de ciuntirea drepturilor de pensie ale rezervistilor si schimbarea statutului acestei nobile categorii de seniori, ca vorbim despre formarea pe filiera indirecta, in mod nejustificat a cadrelor, ceea ce a determinat nemultumirea celor care, respectand legea, au urmat scoli, au asteptat, in stagii in grad.”
Fie ca vorbim de indeplinirea obiectivelor asumate de institutia militara, obiective indeplinite de /…/ cu limitari, toate acestea intra in orizontul nostru de preocupare. Iata de ce, doamnelor si domnilor, doresc sa afirm convingerea mea de a oferi o noua dimensiune politicilor care se vor pune in opera de la conducerea acestui minister.
– se va pune mare pret pe meritocratie, in promovarea in cariera militara;
– se va inceta distribuirea elementelor infrastructurii in exces, catre clientela politica, incercand sa se valorifice aceasta infrastructura acum, in perioada de maxima austeritate economica
– vrem sa punem in opera un alt mod de a face politica, in slujba acestei institutii si in slujba onorarii misiunii nobile pe care aceasta institutie o are fata de poporul roman.
Sursa: RRA via InfoMondo Militar
Foto: Mediafax
Adauga un comentariu!
Editoriale din aceeasi categorie
Autor: Aciduzzul | 9 decembrie, 2017 | 0 comentarii | 578 vizualizari | 3 voturi
Cioturi de arbori cu circumferinta de peste 5 metri, ulei de motor ars, paraie distruse, buldozere si drujbe care ”canta” neincetat pe toate vaile de-a lungul raului Cerna. Asa se prezinta astazi Parcul National Domogled – Valea Cernei, cel mai mare din cele 13 din Romania. Padurile ramase neatinse, formate prin procese naturale dupa ultima […]
Autor: Aciduzzul | 29 iulie, 2017 | 0 comentarii | 494 vizualizari | 2 voturi
Publicatia AgroStandard lanseaza Studiul de piata „Top 600+ Cele mai mari Exploatatii Agricole din Romania”, prima analiza de acest fel realizata vreodata in Romania. Studiul a fost realizat urmare a solicitarilor venite din partea mediului de afaceri, data fiind absenta informatiilor oficiale cu privire la fondul funciar din tara noastra, precum si a lipsei unor […]
Autor: Aciduzzul | 13 septembrie, 2015 | 1 comentarii | 614 vizualizari | 4 voturi
Toata lumea vorbeste zilele acestea despre criza imigrantilor. Toti se intrec in teorii care mai de care mai fanteziste cu privire la cauzele si la solutiile pentru acesta “criza” si s-au format deja doua tabere cu pozitii antagonice pe marginea acestui subiect. Pe de-o parte gruparile nationaliste de pe tot cuprinsul Europei care intuiesc pericolul […]
Autor: Aciduzzul | 26 august, 2015 | 0 comentarii | 360 vizualizari | 3 voturi
Marius Serban Toata lumea asista (neputincioasa) zilele acestea la o adevarata invazie a emigrantilor din tarile arabe catre Europa, care a inceput brusc, suspect de brusc. Desi subiectul este intors pe toate partile de mainstream-media, nimeni nu spune de ce aceasta invazie se petrece tocmai acum. Pana la urma razboaiele din Siria, Irak, Libia, Afganistan […]
Autor: Aciduzzul | 15 martie, 2015 | 0 comentarii | 1555 vizualizari | 9 voturi
Cazul Darius Valcov este unul cat se poate de clar al triumfului neoliberalismului si al jafului institutionalizat practicat de mafiile transnationale, numite gratios, FMI, BM, UE, etc., in coloniile cocotiere pacificate, populate cu oi placide, spalate excesiv pe creier, cam cum este Romania. Pentru a intelege resorturile dupa care functioneaza institutia care a acaparat spatiul […]