In programul de guvernare pe care guvernul Ponta si-l va asuma in cadrul sedintei de investire a cabinetului, la pagina 17-18, sunt inscrise principalele directii de actiune ale guvernului in domeniul politicii de aparare.
Dar sa vedem ce prevede acest capitol:
“Politica de aparare a Guvernului Romaniei in perioada 2013-2016, va asigura elementele de continuitate strategica pe dimensiunea NATO, UE si a Parteneriatelor strategice, in mod deosebit Parteneriatul Strategic pentru secolul XXI cu SUA, va genera conditiile cresterii capacitatii operationale a fortelor si va asigura implementarea unui model de management al resurselor umane care sa permita dezvoltarea motivarii profesionale si evolutia in cariera.
Directii de actiune:
1. Continuarea participarii la operatiile internationale pentru onorarea angajamentelor asumate la NATO si UE;
2. indeplinirea responsabilitatilor ce decurg din calitatea de membru NATO si UE pentru asigurarea capabilitatilor necesare indeplinirii nivelului de ambitie politico-militar al celor doua organizatii;
3. Angajarea activa la proiectele din cadrul initiativelor “Smart Defence/NATO” si “Pooling and Sharing/UE”;
4. Indeplinirea obligatiilor asumate prin Parteneriatul strategic cu SUA, inclusiv cele determinate in baza prevederilor Legii nr.290/2011 privind amplasarea unor elemente ale Scutului Antiracheta al SUA/NATO pe teritoriul Romaniei;
5. Cresterea contributiei la asigurarea securitatii si stabilitatii regionale;
6. Participarea activa la procesele decizionale in cadrul Aliantei Nord – atlantice si al Uniunii Europene;
7. Revizuirea cadrului normativ specific domeniului apararii, managementului carierei militare, salarizarii si sistemului de pensii ocupationale pentru militari;
8. Elaborarea documentelor de planificare conform legii, Cartei Albe a Apararii si Stategiei Militare a Romaniei, printr-o revizuire strategica a apararii;
9. Revizuirea structurii de conducere a ministerului;
10. Cresterea calitatii vietii personalului Armatei Romaniei, in acord cu realitatile economice si sociale interne si cu statutul de stat membru NATO si UE, concomitent cu sporirea atractivitatii profesiei militare;
11. Reorganizarea sistemului medical propriu in corelare cu nevoile operationale si sistemul national de sanatate;
12. Modernizarea sistemului de invatamant militar;
13. Restabilirea capacitatii operationale a Armatei Romaniei, avand la baza principiile procesului de planificare a apararii in cadrul NATO, pentru dezvoltarea unei structuri de forte si optimizarea actului decizional in baza unui Plan Multianual de refacere si consolidare a capacitatii operationale a Armatei Romaniei;
14. Cresterea alocatiilor bugetare pentru aparare in vederea realizarii capacitatii operationale si sustenabile;
15. Reanalizarea programelor de achizitii si inzestrare in raport cu resursele financiare la dispozitie si nevoile operationale;
16. Realizarea graduala a capacitatii de aparare aeriana prin programul „Avion multirol”;
17. Eficientizarea administrarii patrimoniului ministerului;
18. Clarificarea situatiei Regiei autonome Compania romana de aviatie „Romavia”;
19. Stimularea productiei interne a industriei de aparare autohtone, conform cerintelor Armatei si standardelor NATO si UE.”
Cateva consideratii:
La puctul 6: “Participarea activa la procesele decizionale in cadrul Aliantei Nord – atlantice si al Uniunii Europene”. E clar ca exista o problema privind reprezentarea Romaniei la nivel ministerial. Mai precis nu vad cum dl Dusa va face fata discutiilor din cadrul reuniunilor ministrilor Apararii ai tarilor membre NATO si UE. Cazul lui Oprea e deja emblematic. Acesta nu a fost capabil sa participe la acest tip de reuniuni lucru care a prejudiciat grav interesele Romaniei in cadrul celor 2 structuri politico-militare si de securitate. Indiferent de valoarea consilierilor, ministrul e important. A se vedea plusul adus in privinta relationarii si integrarii Armatei in structurile euro-atlantice ale fostilor ministrii ai Apararii Tinca, Pascu sau Melescanu.
La punctul 7: “Revizuirea cadrului normativ specific domeniului apararii, managementului carierei militare, salarizarii si sistemului de pensii ocupationale pentru militari”. Cel mai probabil in ceea ce priveste schimbarea cadrului normativ in domeniul salarizarii si pensiilor nu se va intampla nimic. Totul va fi inghetat neexistand motive politice si nici presiuni sociale puternice care sa determine guvernul sa creeze o noua legislatie “speciala” mediatizata in plan negativ prin grija guvernelor PDL. Mai mult, procesul de revenire a pensiilor diminuate va fi blocat pana la … revizuirea cadrului normativ.
La punctul 8: “Elaborarea documentelor de planificare conform legii, Cartei Albe a Apararii si Stategiei Militare a Romaniei, printr-o revizuire strategica a apararii”. Atata timp cat Strategia Nationala de Aparare zace in sertarele Parlemntului documentele specificate sunt imposibil de promovat.
Includerea abia la punctul 13 a “Restabilirii capacitatii operationale a Armatei Romaniei…” indica faptul ca guvernul va aloca o atentie minimala problemelor legate de problema operationalizarii fortelor altfel decat scriptic. Punctul este in stransa legatura cu punctele 14, 15, 16 si 19 cele rivitoare la inzestrare si alocatiile bugetare.
Ambiguitatea enuntului de la punctul 16 “Realizarea graduala a capacitatii de aparare aeriana prin programul „Avion multirol”, lasa sa se intrevada o amanare a deciziei privind inzestrarea cu adevarat a fortelor aeriene cu aeronave care sa-i permita indeplinirea misiunilor nu exercitii de imagine publica. si aici nu ma refer la cele 9 avioane la mana a treia luate de la portughezi, insuficiente pentru misiunile aviatiei.
Cat despre folosirea industriei de aparare ca vector de dezvoltare si acces la inalte tehnologii nici nu pare a fi vorba. Industria de aparare este ultima in lista de prioritati.
Iata ce propunea USL in campania lectorala:
USL-ul isi propune:
“- Cresterea progresiva a bugetului Apararii in viitorul ciclu de guvernare si demaram programe credibile de inzestrare a fortelor armate.
– Respectarea angajamentelor internationale ale Romaniei,in special in calitate de membru al Uniunii Europene si al NATO.
– Reconsolidarea Statutului Cadrelor Militare prin salarii si pensii ocupationale
– Cresterea atractivitatii carierei militare pe piata fortei de munca.”
In loc de concluzii
Dupa toate aspectele analizate, rezulta ca guvernul Ponta va continua politica de dezinteres fata de problemele Armatei.
Se pune accent pe parteneriatul cu SUA fara a se tine cont ca SUA isi muta interesul geostrategic si geopolitic din Europa in Asia-Pacific. Trebuie specificat si ca punerea la dispozitia americanilor a bazei de la Deveselul pentru instalarea de elemente ale scutului antiracheta american din Europa nu acopera nevoile de securitate ale Romaniei.
Dezinteresul guvernamental va duce la perpetuarea starii de inzestrare insuficienta si de proasta calitate si va duce la diminuarea rolului Armatei Romaniei in cadrul NATO si scaderea prestigiului acesteia.
In aceste conditii profesia militara nu va redeveni una atractiva, capabila sa atraga tineri de valoare cu reale calitati pentru cariera militara intr-un numar suficient. Masurile luate de ministrul de trista amintire Oprea, de anulare a prevederilor legate de realizarea piramidei functiilor si de includere a militarilor in legile civile de salarizare si pensionare ale civililor va duce la imbatranirea efectivelor Armatei.
In fata acestor probleme guvernul va trebui sa raspunda cu decizii nu cu actiuni de PR. Cel mai probabil Armata va ramane in grija Palatului Cotroceni care din pacate e prea putin mobilat cu consilieri cu expertiza militara. Raul-Ciprian Dancuta
Sursa: InfoMondo Militar
Adauga un comentariu!
Editoriale din aceeasi categorie
Marius Șerban Odată cu intrarea într-o nouă stare de criză, după ce tocmai am ieșit din una de alertă, pentru că, nu-i așa, starea de continuă criză este singura formulă prin care mai poate fi controlată cât de cât o populație debusolată, anomizată, se vântură tot felul de versiuni de proiecte de lege, prin care, […]
Autor: Aciduzzul | 23 ianuarie, 2020 | 1 comentarii | 183 vizualizari | 3 voturi
Cele mai multe dintre evenimentele majore ale ultimelor decenii au venit ca reactie la un eveniment precedent, de multe ori fals, o provocare menita a pregati opinia publica pentru ceea ce va urma. Comentatorii politici numesc astfel de evenimente inscenate – false flag – un steag fals. Cele mai clare exemple de atacuri inscenate sunt […]
Autor: Aciduzzul | 24 mai, 2019 | 3 comentarii | 467 vizualizari | 5 voturi
“Alegerile” europarlamentare 2019, in fapt un jalnic exercitiu pseudoelectoral, reflecta cat se poate de clar faptul ca Romania este un stat esuat fara posibilitatea practica de a-si mai reveni. Asistam, de fapt, la o batalie intre diversele factiuni din serviciile secrete romanesti, in fapt doar niste reminiscente bolsevico-securistoide sau neomarxiste extrem de toxice, simple anexe […]
Autor: Aciduzzul | 14 septembrie, 2015 | 0 comentarii | 611 vizualizari | 1 vot
Michael Thomas “9/11 was an Anglo-American black operation executed in collusion with Israeli Secret Services and Saudi Arabian financiers.” — 9/11 Investigator. Undoubtedly the 9/11 attacks on New York City and Washington DC are the most misrepresented by officialdom in US history. Whereas the assassination of John F. Kennedy is now understood to have been […]
Autor: Aciduzzul | 14 septembrie, 2015 | 1 comentarii | 583 vizualizari | 6 voturi