Sustine Bad Politics
arhiva stiri
starea vremii
Failure notice from provider:
Connection Error:http_request_failed
ANUNTURI UMANITARE
Politica interna
Primarul Gheorghe Nichita a amanetat municipiul Iasi, pentru doua decenii, la o banca straina (Curentul)
Aciduzzul | 18 februarie, 2011 | 1 comentarii | 189 vizualizari |
(2 voturi )

Dan Badea
Cu un an inaintea ultimelor alegeri locale din municipiul Iasi, primarul Gheorghe Nichita a dat un tun de proportii bugetului local dupa ce a imprumutat 65 milioane de euro ca sa dea bine in campania electorala. Banii au ajuns, in mare parte, la clientela politica a PSD Iasi dupa criterii deja cunoscute: licitatii care permit introducerea firmei „castigatoare“ pe usa din dos si practicile ce insotesc acest tip de afacere. Este vorba despre subcontractarea unor lucrari, cresterea de mai multe ori a valorii finale a contractelor prin numeroase acte aditionale, prelungirea duratelor de executie, atribuirea de lucrari ulterioare fara organizarea unor noi licitatii etc etc. Inainte de a prezenta, concret, in ce consta jaful organizat cu voie de la primarie, nu putem sa nu observam o noua practica a edililor PSD in obtinerea rapida de fonduri pentru pregatirea cu succes a victoriei in alegeri: amanetarea la banca a municipiului sau chiar a judetului controlat.

Operatiunea a fost derulata, parca, pe versurile unei melodii a formatiei Parazitii („Dac-as fi pentru-o zi presedinte/ Tineti minte, /As lasa Romania amanet, fara cuvinte/ Dac-as fi pentru-o zi presedinte /V-as amaneta pe toti si nu m-ati prinde!…“). Primul „parazit“ de tip nou a fost Nicusor Constantinescu, presedintele Consiliului Judetean Constanta, care a imprumutat, in 2006, 8,6 milioane de euro de la o banca vieneza, Dexia Kommunalkredit Bank AG. In schimbul acestui credit, „Consiliul judetean Constanta (CJC) se obliga sa puna la dispozitia bancii, drept garantie, pentru 20 de ani, veniturile proprii ale CJC rezultate din cotele esalonate din impozitul pe venit, taxe si impozite locale platite de populatie si de societatile comerciale si din alte surse prevazute de legea in vigoare“. Altfel spus, intregul judet a fost amanetat, pe 20 de ani. Ulterior, deoarece creditul facea parte dintr-un melanj politico-financiar penal, „parazitul“ lui Mazare a intrat pe mana procurorilor DNA.

Modernizare prin amanetare

Un mai tarziu, patentul smecheriei este plasat, posibil pe linie de partid, primarului Iasiului, Gheorghe Nichita. Ca sa-i castige pe ieseni, el a imaginat rapid un plan de investitii in municipiu care consta in „vopsirea“ strazilor, inlocuirea becurilor arse agatate pe stalpii din centrul orasului, o retea de calculatoare, niste locuinte sociale varuite, plus niste linii de tramvai reabilitate. Sigur, in termenii oficiali, obiectivele de investitii poarta alte nume, cum ar fi modernizare strazi si iluminat public, sistem informatic integrat etc. etc.

Avand planul, ordonatorul de credite PSD Nichita a incheiat, pe 20 februarie 2007, un contract de credit cu banca unde tocmai fusese amanetat judetul Constanta, aceeasi Dexia. Creditul a fost initial de 100 milioane Ron, pentru trei ani, pentru ca, in final, sa fie de 200 milioane Ron (50 milioane de euro) cu termen de rambursare de 24 de ani. Dupa modelul constanteanului sef care a adormit la semafor, in Constanta, ieseanul Nichita a garantat creditul cu veniturile bugetului local, plus subventiile primite, pe doua decenii. „Creditul bancar astfel contractat, necesar finantarii obiectivelor de investitii de interes local in cauza, a fost un credit tip linie de finantare Revolving, garantat cu toate veniturile curente ale bugetului local, precum si cu subventiile primite de la bugetul statului si de la alte administratii, mai putin transferurile voluntare si sumele defalcate din TVA pentru activitatea de investitii“ – se afirma intr-un act de control al Fiscului iesean.

Asadar, amanet! Altfel spus, daca nu se plateste o rata a imprumutului, se inchide o scoala, un spital sau chiar primaria. Cu o luna inaintea acestui imprumut, municipiul Iasi, reprezentat de primar si de Consiliul Local, a contractat un prim imprumut de 15 milioane de euro de la BERD (Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare), cu termen de rambursare de 10 ani incepand din 2010. Scopul pentru care a fost facut acest imprumut este finantarea proiectului Infrastructura Transportului Urban Iasi, care consta in reabilitarea si reconditionarea a aproximativ 16 km din reteaua de linii de tramvai si restructurarea serviciilor de transport public in municipiul Iasi.

Modul in care au fost cheltuiti acesti bani de catre municipalitate a atras deja atentia organelor de control de la nivel local, dar si central. Astfel, in urma unor sesizari venite inclusiv din partea presei, Directia Generala a Finantelor Publice a judetului Iasi a finalizat, recent, un control pe aceasta tema la Consiliul Local al Municipiului Iasi, reprezentat de primarul Gheorghe Nichita in calitatea lui de ordonator principal de credite. Inspectorii fiscali au evidentiat, astfel, mare parte din ingineriile facute, in derularea acestor proiecte investitionale, pe marginea sau chiar dincolo de lege.

Euroconstruct, firma de casa a PSD, vopseste strazile cu asfalt

Cele mai mari cheltuieli din creditul Dexia au fost facute pentru asa-zisa „Mare Asfaltare“ din Iasi, numita Modernizare strazi Etapa I si Etapa a II-a (peste 90 milioane Ron), urmata de modernizarea iluminatului public (27,6 milioane Ron), locuinte sociale (16,4 milioane Ron), modernizare linii tramvai (23,5 milioane Ron, inclusiv din creditul BERD), amenajare trotuare (10 milioane Ron) etc. etc. Primarul Nichita este acuzat de ieseni ca a favorizat anumite firme implicate in cateva proiecte, cel mai important fiind cel referitor la modernizarea strazilor din municipiu. Astfel, licitatia organizata pentru atribuirea lucrarilor de modernizare a strazilor a fost adjudecata de o asociatie de trei firme compusa din SC Citadin SA (in calitate de lider asociatie si executant), SC Euroconstruct Group SRL si SC Colas SA, in detrimentul cunoscutei firme germane F Kirchhoff Strassenbau GmbH & Company KG. Ulterior, numarul firmelor atrase in asociatie a crescut, iar partea leului a revenit nu firmei Citadin SA, ci Euroconstruct Group.

Cum Citadin SA este firma Consiliului Local si primarul nu avea niciun interes ca banii pentru lucrari sa ajunga la o firma bugetara, altfel clientela politica avand de suferit, o parte din lucrari au fost subcontractate firmei de casa a PSD, Euroconstruct Group. Presa ieseana abunda in informatii despre legatura dintre patronul firmei, Constantin Pricop, si primarul Nichita sau fostul primar Simirad. Conform uneia dintre publicatiile iesene, „Euroconstruct Group e o firma aflata de ani buni in siajul mai marilor PSD-isti locali. Firma in cauza este cea care a ridicat vila fostului primar – Constantin Simirad, vila fostului prefect Florin Vitan, vila directorului Citadin – Catalin Neculau, cea a fostului rector de la UTI – Nicu Badea, si a avut lucrari si la vila actualului primar, Gheorghe Nichita“! Trecem peste barfa de presa conform careia una dintre fiicele primarului ar fi avut oarece aplecare spre fiul lui Pricop, Boby, primarul amenintand deja un ziarist ca-i rupe capul (la ce s-o fi referit?) dupa ce a dezvaluit aceasta presupusa relatie.

Contracte umflate cu pompa de la bicicleta municipalitatii

Controlul inspectorilor fiscali a retinut ca, dupa adjudecarea licitatiei publice pentru modernizarea strazilor, dar si pentru iluminatul public, de catre firmele agreate de municipalitate, „propunerea tehnica si propunerea financiara din oferta declarata castigatoare in procesul legal de adjudecare a lucrarilor, in cvasitotalitatea lor, au fost modificate pe parcursul executarii contractelor in cauza, de o maniera ce frizeaza limita legii“. Astfel, afirma controlorii de la DGFP Iasi, „contractelor de achizitie publica pentru lucrari abia incheiate le-au urmat numeroase acte aditionale prin care s-a prelungit durata de valabilitate a acestora si s-a majorat valoarea, fapt pentru care, avand in vedere caracterul stabil si permanent al acestui mod constatat de noi, poate justifica ipoteza ca procedurile de achizitie publica in cauza (…) nu au respectat principiile care trebuie sa guverneze achizitiile publice, respectiv principiul liberei concurente, utilizarii eficiente a fondurilor publice, transparentei, tratamentului egal s.a.“.

Unul dintre exemple este „contractul de lucrari inclusiv de proiectare nr. 42938/08.06.2007, in valoare de 39.477.664,22 Ron inclusiv TVA, incheiat cu Asociatia constituita din firmele SC Citadin SA Iasi, in calitate de lider asociatie si executant, SC Constructii Feroviare Iasi – Group Colas SA, in calitate de executant, Euroconstruct Goup SRL cu sediul in Iasi, in calitate de asociat executant, Compania de Constructii Feroviare SA Campulung Moldovenesc, in calitate de asociat executant, si SC RJR International SRL Iasi, in calitate de asociat executant, pentru realizarea obiectivului de investitii „Modernizare strazi – Etapa I“, atribuit in urma unei proceduri de licitatie deschisa, dupa ce a fost modificat prin actul aditional fara numar si fara data, a fost dublat de un al doilea contract, nr. 94754/18.12.2007, in valoare de 19.734.818,23 Ron inclusiv TVA, incheiat cu aceeasi asociatie de firme, pentru acelasi obiect, de data aceasta atribuit prin „negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare“.

La fel s-a procedat si in cazul contractului de lucrari (fara proiectare) nr. 66689/06.08.2008, in valoare de 22.677.731 lei fara TVA si 26.986.499,89 inclusiv TVA, incheiat cu asociatia aceluiasi grup de firme prezentat pentru realizarea obiectivului de investitie „Modernizare strazi Etapa II“. In acest caz, in paralel cu modificarile aduse contractului initial printr-un act aditional din 16.02.2009, s-a incheiat cu acelasi grup de firme, pentru lucrari suplimentare, un contract in valoare de 6.720.000 de lei. Si acest al doilea contract pentru acelasi obiect a fost modificat printr-un act aditional din 15.02.2010, in sensul prelungirii duratei de executie a lucrarilor pana la data de 10.12.2010“.

Referitor la Centralizatorul strazilor Etapa a II-a lucrari suplimentare, in valoare de 6.720.000 de lei fara TVA, atasat contractului din 23.09.2009, numai patru strazi din acest centralizator nu figureaza in listele/centralizatoarele privind lucrarile angajate prin contractele anterioare. Astfel, nu se justifica lucrari suplimentare in valoare totala de 1.786.423,1 lei pentru 12 dintre strazile vizate.

Desi nu e Luxten, ci Luxtern, e ca si cand ar fi Luxten

O afacere care miroase de la o posta a licitatii trucate a fost descoperita in cadrul proiectului de schimbare a becurilor arse din fata vilei lui Nichita. Doua firme care se acopera una pe alta la licitatii si castiga, ce coincidenta!, contracte de valori egale in urbea Iesilor, sunt Luxtern Lighting si Flash Lighting Services. Si in cazul acestora s-a depistat aceeasi practica a suplimentarii lucrarilor si, deci, a sumelor alocate, prin diverse acte aditionale, fara a se organiza noi licitatii. „Suplimentarea cantitatilor de lucrari, respectiv a valorii contractelor, prin actele aditionale incheiate cu societatile Luxtern Lighting SA si Flash Lighting Services SA, nu este legala.

Prin actele aditionale respective s-au introdus lucrari suplimentare in valoare de 2.730.000 de euro fara TVA, respectiv 2.790.000 euro fara TVA, valoarea contractelor majorandu-se in noiembrie 2007, deci dupa un parcurs de trei ani de la incheierea lor, de la 5.530.000 de euro fara TVA la 8.260.000 de euro fara TVA in cazul contractului incheiat cu SC Luxtern Lighting SA si de la 5.625.600 de euro fara TVA la 8.415.600 de euro fara TVA in cazul contractului incheiat cu SC Flash Lighting Services SA, la limita maxima admisa de lege“ – se afirma in Procesul verbal de control incheiat la Consiliul Local al Municipiului Iasi, in august 2010.

In finalul actului de control, se precizeaza ca „nu s-a putut distinge intre cantitatile de lucrari care au facut obiectul ofertei initiale declarate castigatoare pentru atribuirea contractelor de achizitie publica si de concesiune in cauza si cantitatile angajate ulterior suplimentar prin acte aditionale sau contracte noi cu acelasi obiect, cantitati de lucrari neincluse in contractul initial, cum sustin reprezentantii primariei, dar care au devenit necesare pentru indeplinirea contractului de baza. De asemenea, din cauza limitelor competentelor noastre materiale si legale, nu s-a putut verifica pe teren, sub aspect cantitativ si calitativ, realitatea lucrarilor in cauza, acceptate la plata de reprezentantii primariei“.

Deoarece actul de control al inspectorilor fiscali a fost, ulterior, modificat, in sensul ca un apropiat al primarului Nichita ar fi aplatizat anumite acuzatii, a fost sesizat seful corpului de control al ANAF, Marius Gaga, care a decis initierea unei noi actiuni de control la Consiliul Local Iasi, „care sa reverifice, aprofundeze ori sa clarifice aspectele privind finantarea unor obiective de investitii din creditul Dexia, fiind desemnata in acest sens o echipa de control dintr-un judet limitrof“.

Pana atunci insa, pentru ca la anul vor fi, din nou, alegeri locale, primarul Gheorghe Nichita aplica aceeasi tactica a bugetului parjolit, preluata de la Nicusor Constantinescu in urma numeroaselor discutii purtate cu omologul Radu Mazare. Astfel, saptamana trecuta, el a initiat un nou proiect de hotarare a Consiliului Local pentru un imprumut de 30 milioane de euro, decizie cu care consilierii locali au fost de acord. Primarul zice ca banii sunt pentru cofinantarea proiectelor europene. Daca tot e campanie pe vremuri de criza, iar el vrea sa ramana primar, macar sa fie si bani pentru cofinantare.

Sursa: Curentul

One comment

    Adauga un comentariu!

    Nume (necesar)

    Website


    *

    Editoriale din aceeasi categorie

    Autor: Aciduzzul | 1 decembrie, 2020 | 2 comentarii | 448 vizualizari | 1 vot

    Niciodata in intreaga sa istorie statul si poporul roman, atat cat a mai ramas, nu au fost atat de aprope de extinctie ca acum. Practic, acum se joaca viitorul Romaniei intr-un context politic international extrem de nefavorabil. Lipsa de reactie inseamna acum, pur si simplu, extinctie! Practic, toate partidele, cu exceptia Partidului Noua Romanie (PNR) […]

    Autor: Aciduzzul | 1 decembrie, 2020 | 1 comentarii | 145 vizualizari | 2 voturi

    Partidul Noua Romanie (PNR) considera ca Justitia din Romania este una dintre cele mai corupte institutii publice, fapt confirmat de sondajele de opinie, deciziile contradictorii si arbitrare ale magistratilor avand repercursiuni catastrofale asupra oamenilor si decredibilizand semnificativ statul roman, si asa in disoulutie. PNR sustine cu tarie o lege prin care magistratii sa fie trasi […]

    Autor: Aciduzzul | 29 noiembrie, 2020 | 1 comentarii | 230 vizualizari | 2 voturi

    Partidul Noua Romanie (PNR), sustinut de Miscarea Civica Frontul Alfa, sustine ca este o problema de siguranta nationala, in contextul crizei economice fara precedent care va lovi Romania, confiscarea averilor ilicite, investigarea surselor averii afisate, cu precadere pentru demnitari si functionarii publici, audit pentru verificarea datoriei publice a Romaniei, reintroducerea pedepsei cu moartea si majorarea […]

    Autor: Aciduzzul | 29 noiembrie, 2020 | 1 comentarii | 135 vizualizari | 3 voturi

    Partidul Noua Romanie (PNR), sustinut de Miscarea Civica Frontul Alfa, cere deratizarea de urgenta a institutiilor publice, populate in prezent cu amante, nepoti, lipitori de afise pe la partide, si alte astfel de specimene. PNR considera ca eliminarea rapida a acestora este o reala problema de siguranta nationala, cu atat mai mult cu cat se […]

    Autor: Aciduzzul | 29 noiembrie, 2020 | 0 comentarii | 133 vizualizari | 3 voturi

    Partidul Noua Romania (PNR), sustinut de catre Miscarea Civica Frontul Alfa, cere decapusarea bugetului public, drenat in prezent catre buzunarele unei clici bolsevico-securiste, cu efecte grave asupra dezvoltarii si bunei functionari a societatii romanesti. In contextul crizei economice fara precedent care se intrevede la orizont inca din aceasta iarna, decapusarea bugetului public reprezinta o chestiune […]

    Ofera o donatie
    Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:
    fii aproape de noi
    Conferinta_AGROstandard
    PUB
    web design profesionist
    Red Moon Media
    CAMPANII bp
    Atitudine Contemporana
    Televiziunea Copiilor
    Le Pre
    1984 George Orwell
    Televiziunea Copiilor
    piata BIO
    alimente organice
    internet manipulation techniques
    Adauga banerul de partener Badpolitics pe site-ul tau bad politics
    bad politics

    2009 - 2024 © BadPolitics