Sustine Bad Politics
arhiva stiri
starea vremii
noiembrie 21, 2017, 9:12 pm
Senin
Senin
5°C
Presiunea: 1020 mb
Umiditate: 80%
Vânt: 0 km/h V
Răsarit: 7:20 am
Apus: 4:43 pm
 
ANUNTURI UMANITARE
Lucruri de stiut
Cat te costa sa ai propriul tau avion
Aciduzzul | 23 octombrie, 2012 | 0 comentarii | 2413 vizualizari |
(3 voturi )

Te gandesti ca ai putea avea avionul tau. Nu e ca si cum ti-ai lua o masina. Inafara de pretul aparatului, uneori destul de mic, detinerea si folosirea unui avion implica multe alte costuri. in ultimii ani, numarul aparatelor de zbor private in Romania a depasit 100 de exemplare, potrivit documentelor de inmatriculare. Gelu Vasile Frunza, profesor si pilot comandant, instructor si inspector de aeronave, a povestit pentru Money.ro despre costurile exploatarii unui avion, despre avantajele si dezavantajele detinerii unui aparat de zbor. Proprietarul unui avion particular trebuie sa achite pentru zborurile efectuate sume deloc de neglijat pentru taxele aeroportuare: comunicatii, aterizare, balizare, handling, chiria pentru stationarea pe platou sau in hangar, toate acestea fiind prevazute in catalogul AIP Romania, unde se spicifica cu exactitate care sunt procedurile obligatorii. La acestea se adauga platile corespunzatoare serviciilor aferente reviziilor tehnice periodice si evident contravaloarea carburantilor si lubrefiantilor precum a altor materiale consumabile necesare unei bune intretineri a aeronavei.

Cat costa un avion

Un avion ULM nou costa intre 60.000 si 140.000 de euro. Acelasi tip de avion “la mana a doua” poate fi cumparat pentru 45.000 – 100.000 de euro. Pe site-urile de anunturi se gasesc avioane ultrausoare si mai ieftine, dar dar nu intotdeauna merita sa-ti cumperi o aeronava second-hand, pentru ca, desi, starea generala poate fi una foarte buna. De exemplu pe aerofox.ro, gasesti oferte de avioane usoare care pornesc de la 5.000 de euro.

Exemple de avioane ultrausoare fabricate in Romania: avionul Festival R40 S, avion ultrausor de conceptie romaneasca, proiectat si produs de Aerostar Bacau la un pret de 98.900 dolari.

Zenair Romania este o exceptie printre producatorii romani de aeronave cu capital integral privat, care construieste avioane ultrausoare de tip “Zodiac” de la A la Z, cu performante foarte bune, dupa proiectele constructorului american Chris Heintz.

In prezent, pe piata din Romania se tranzactioneaza atat aeronave de constructie clasica (cu structura metalica): “SportStar” – Cehia, “Zodiac “- SUA-Romania, “Tecnam” si “Pioneer” – Italia, precum si cele de ultima generatie din materiale compozite (fibra de carbon): “CTSW, CTLS”, “Remos” – Germania, precum si celebrele aeronave din Cehia – Zephyr 2000 (Atec 122) – care prin performantele de zbor deosebite se claseaza printre primele locuri in lume.

Avioanele din categoria usoare noi pornesc de la 100.000 euro si pot depasi 800.000 de euro. in aceasta clasa se incadreaza cunoscutele: Cessna, Piper, Diamond, Cirrus SR, Mooney, etc.

Preturile pentru Business Jet-urile noi cu dotare standard pornesc de la 2,5 milioane de euro si pot depasi chiar 10 milioane euro. Unul second cu doua motoare pleaca de la 800.000 de euro. Exemple: ICON A5, Bombardier Challenger, Bombardier Challenger 650, Bombardier Global 5000, Eclipse 500, Cessna Citation Excel.

Cat costa carburantul

Costurile de intretinere pentru un avion din clasa avioane usoare sunt relativ mici: consuma 40 de litri de Avgaz, pe ora. Avioanele usoare se alimenteaza cu Avgaz, care se gaseste doar pe aeroporturi.

Avgaz-ul costa in Romania: pe aeroportul din Arad aprox. 2 euro (8,9 RON)/litru, pe aeroportul Baneasa este fara taxe – 1,70 euro (7,05 RON), iar pe aeroportul Otopeni benzina speciala pentru avioanele usoare este 0,925 dolari (aproximativ 3,09 RON). insa, aceasta nu se gaseste la discretie pe toate aeroporturile cum am putea crede ca ar fi normal.

“Trebuie sa ai grija sa-ti anunti neaparat aterizarea cu ceva timp inainte la aeroportul unde intentionezi sa alimentezi si sa te asiguri ca acest combustibil poti sa-l si cumperi, pentru a nu ramane blocat cine stie cat pe acolo”, recomanda dupa dictonul “tot patitu’-i priceput “, Gelu Frunza.

Pentru avioanele ultrausoare nu e nevoie de Avgaz, acestea consumand benzina normala, auto, fara plumb.

Un avion ultrausor consuma circa 12-15 litri de benzina la ora de zbor. Ruta Iasi-Bucuresti s-ar parcurge in maxim 2 ore cu un consum de maxim 30 de litri. Un autoturism ar parcurge acest traseu in cel putin 6 ore respectand, oarecum, actualele restrictii de viteza si consumand cel putin 50 de litri. “Pe langa faptul ca economisesti timp (faci de trei ori mai putin), economisesti bani de benzina (consumi doar jumatate din cantitea de carburant necesara unui drum cu masina) si ai un plus confort”, precizeaza Gelu Frunza.

Cat te costa aeroportul (decolare/aterizare)

Aeroporturile sunt subordonate primariilor, iar costurile sunt in functie de greutatea avionului, de cate ore stai pe aeroport. Prima ora, de exemplu este gratuita, restul se taxeaza.

“Taxele de aterizare sunt descurajante si nejustificate pentru proprietarii de avioane particulare sau pentru cei care isi doresc sa inchirieze unul. Pe aeroporturile din SUA sau Germania spre exemplu, taxele de aterizare sunt de 10 ori mai mici decat la noi”, spune proprietarul unui Cirrus N124 CR.

Costurile de aterizare sunt de 300 de euro pe aeroportul Otopeni, pe Baneasa este de 100 de euro, la Cluj de 600 de euro, iar la Iasi de 30 de euro.

“Autobuzul sau autoturismul care te transporta pana la aeronava la doar 200-500 de metri, ca altfel nu te poti imbarca, costa 45 de euro, iar iluminarea pistei de aterizare costa aprox. 30 de euro, pentru cele cateva minute necesare procedurilor de aterizare”, relateaza Gelu Frunza.

Avioanele ultrausoare indiferent de dotare nu au voie sa zboare noaptea, in timp ce aeronavele usoare pot fi folosite in astfel de zboruri, daca sunt dotate pentru zbor instrumental (IFR).

Aeronavele ultrausoare pot ateriza oriunde hotaraste pilotul si pe raspunderea acestuia, cu conditia sa nu genereze prezumtia unui incident, potrivit prevederilor legislatiei in vigoare. De aici vin si costurile foarte mici de operare . “Pot sa-mi fac aerodrom si-n spatele casei. Un exemplu este Gica Pascariu din Bacau, reprezentantul Flight Desing si proprietar al unui CTLS”, spune Gelu Frunza.

Terenul de aterizare (sistemul de contact intre aeronava si suprafata de rulare format din aterizoare < >) este foarte important, deoarece in functie de solutia constructiva a acestuia pilotii pot aborda terenuri mai mult sau mai putin “prietenoase”.

Pistele pe iarba (inierbate) sunt cele mai indicate pentru aterizari la aceste categorii, anvelopele rezistand la cateva mii de aterizari, in timp ce pe asfalt anvelopele pot ceda dupa cateva sute de aterizari, iar pe pistele betonate, anvelopele nu pot rezista la mai mult de 200 de aterizari.

Cat costa parcarea pe aerodromuri

Chiria pentru parcarea in hangarul unui aerodrom este intre 100 si 500 de euro pe luna, in functie de locul unde este parcata aeronava. De exemplu, “sub cerul liber” preturile sunt intre 50-200 de euro, iar “sub acoperis” chiria este intre 150 si 800 de euro.

Cat te costa revizia

Reviziile periodice se fac intre 50 si 100 de ore de zbor si costa intre 300 si 1.500 de euro. Valoarea intretinerii elementelor celulei si avionicii unui aparat de zbor nu difera foarte mult fata de cea alocata pentru un autoturism de lux, valoarea medie poate sa ajunga la mai putin de 2000 euro pe an, insa componenta principala a costului o reprezinta ora de zbor motor corelata direct cu resursa motorului sau astfel spus parametrul ToH (timpul de zbor ramas pana la reparatia capitala), care trebuie respectat in mod obligatoriu.

In privinta lucrarilor de mentenanta aferente aeronavelor din categoriile mentionate, incheierea unui contract de intretinere cu o companie specializata nu este obligatorie, deoarece toate acestea se efectueaza pe raspunderea pilotului comandant, care este certificat si pentru efectuarea lucrarilor de mentenanta principala.

Cat costa asigurarea aeronavei

Asigurarea unei aeronave costa pe an intre 6 si 10% din valoarea declarata a acesteia.

Tipuri de licente de zbor si costul lor

Cine vrea sa devina pilot si crede ca are aptitudini trebuie sa urmeze cursurile unei scoli de zbor si sa promoveze in functie de tipul licentei pentru care a optat intre 9 si 53 de examene teoretice si practice. Pentru ca dincolo de satisfactia pe care ti-o ofera, e mai ieftin sa-ti pilotezi singur avionul decat sa angajezi un pilot, multi proprietari de aeronave opteaza pentru obtinerea unei Licente de Pilot Privat ( ULM si/sau PPL).

Exista doua categorii principale de calificari aferente licentelor de pilot: VFR (visual fly regulation) si IFR (instrumental fly regulation).
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_flight_rules

Licenta ULM (Ultra Light Motorized) permite pilotarea aeronavelor din categoria ultrausoare, licenta pentru care se investeste pe parcursul celor minim 40 de ore de zbor aproximativ 8.000 de euro.

Licenta PPL permite pilotarea aeronavelor cu masa maxima la decolare intre 561-5750 kg). Pentru celelalte categorii, licenta PPL (pilot private licence) costa intre 9.000 si 11.000 de euro.

Pentru zborurile Visual Flight Rules (VFR), completarea licentei PPL cu Instrument Flight Rules (IFR), poate sa ajunga si la 50.000 de euro.

Un pilot experimentat poate sa investeasca pana la desavarsirea sa pe parcursul a cel putin 1200 ore de zbor, efectuate pe parcursul mai multor ani, 80.000 – 150.000 de euro.

Un pilot comercial trebuie sa aiba licenta CPL(Comercial Pilot Licence) – ATPL(A) (Licenta Airliner Transporter Pilot), care costa intre 50 – 500 euro/ora de zbor.

Licenta comerciala CPL sau ATPL, care sunt calificari ce permit titularului sa conduca in calitate de pilot pe aeronave ce executa operatiuni comerciale, transport de pasageri sau cargo.

Cu cat este platit un pilot PPL:

Spre deosebire de pilotii comerciali licentiati CPL sau ATPL, pilotii privati PPL (Private Pilot Licence/License in Europa) sau PPC (Private Pilot Certificate in SUA) nu au dreptul sa primeasca o plata pentru serviciile de pilotaj sau navigare efectuate, indiferent cat de complexe ar fi acestea sau de cat de complexa ar fi pregatirea atestata a unui pilot privat. in acest caz, clientii care apeleaza la serviciile efectuate de pilotii PPL trebuie sa stie ca acestia “zboara doar de placere“.

Unde gasesti o scoala de pilotaj:

In Romania sunt peste 20 de scoli de piloti. Exemple: la 25 de km Sud de Constanta se gaseste scoala Regional Air Services –Tuzla, specializata in operatiuni de lucru aerian, zboruri de agrement, cursuri de pilotaj dar si pentru cursele aerotaxi. De aici se pot survola: litoralul, Delta Dunarii si obiectivele turististice din zonele apropiate. Un tur de litoral cu un avion de tip Cessna 172 costa aporoximativ 350 de euro, cu elicopterul costa 850 de euro. Salturile cu parasuta sunt 22 euro, pentru cei care detin licenta.

Din 2003, la ECSO & EXO, s-a dezvoltat o scoala de zbor si se desfasoara o activitate de cercetare-proiectare-dezvoltare si productie de sisteme software pentru analiza si controlul zborului, pentru navigatie aeriana.Compania isi inchiriaza avioanele Zephyr 2000 (Atec 122) intre 180-250 de euro pe ora, atat pentru zborul efectuat in scoala cat si celor ce detin o licenta de zbor pentru acesta clasa de aparate, pentru orice destinatie legala.

La Aeroclubul Aurel Vlaicu, Clinceni se pot face cursuri de pilotaj si parasutism. Aeroclubul nu face insa zboruri de agrement.

Persoanele sub 22 de ani beneficiaza de pregaaire aproape gratuita, in schimbul unei cotizatii anuale simbolice insa, calitatea serviciilor nu e atat de buna comparativ cu cea pentru care se plateste iar candidatul intra in competitie cu altii pentru putinele locuri disponibile.

Peste 1.500 de persoane concureaza in fiecare an pentru mai putin de 500 de locuri, in toata tara. Un salt cu parasuta costa 18 euro, o ora de planor costa circa 100 euro, o ora de instructie cu avionul Zlin 142 costa 180 de euro, pe cand zborul cu AN-2, aparat cu pana la zece locuri costa 336 de euro, incluzand echipamentul, combustibilul si plata instructorului.

Pericolul

Cea mai mare parte dintre accidentele aviatice ale ultimilor ani au fost provocate fie de amanarea sau efectuarea defectuoasa a unor lucrari de intretinere la aeronave, fie de erorile de pilotaj. Erorile vin de obicei din lipsa de experienta.

“Unii piloti, imediat dupa obtinerea licentei, s-au aventurat in abordarea unor zboruri dificile. Ei adesea au ignorat regulile standard din aviatie. Au ignorat inclusiv recomandari de genul: sa nu incerci sa faci toate greselile pe care alti piloti le-au facut inaintea ta. Cu siguranta nu vei apuca sa le reproduci pe toate”, a explicat Gelu Frunza.

“Dintr-o oarecare fericire, ca si sursa a accidentelor, frecventa defectiunilor tehnice survenite in mod neasteptat este atat de mica, incat putem spune si in continuare ca zborul a ramas o actiune umana curajoasa si sigura sau ca «Nu este periculos sa zbori. Periculos este sa te prabusesti »”, a conchis el.

Sursa: Money

Adauga un comentariu!

Nume (necesar)

Website


*

Editoriale din aceeasi categorie

Autor: Aciduzzul | 23 ianuarie, 2016 | 0 comentarii | 183 vizualizari | 2 voturi

Oamenii de stiinta au descoperit de ce ne iubim cainii aproape la fel de mult ca pe propriii copii. Astfel, potrivit sciencealert.com, care relateaza concluziile unui studiu publicat recent, atunci cand ne uitam in ochii unui caine, atat in creierul oamenilor, cat si in cel al animalului se elibereaza oxitocina – ”hormonul iubirii/fericirii”. Mecanismul este […]

Autor: Aciduzzul | 11 ianuarie, 2015 | 0 comentarii | 356 vizualizari | 2 voturi

Oamenii pot să se vindece într-adevăr în biserici atunci când ating sfintele moaşte sau sanctuarele. Oamenii de ştiinţă din Petersburg au dovedit-o şi au descoperit şi mecanismul “material” al acestui fenomen divin. “O rugăciune este un remediu puternic”, spune Valeri Slezin, şeful Laboratorului de Neuropsihofiziologie al Institutului de Cercetare şi Dezvoltare Psihoneurologică Bekhterev din Petersburg […]

Autor: Aciduzzul | 4 ianuarie, 2015 | 0 comentarii | 166 vizualizari | 1 vot

What’s wrong with Genetic Engineering? Genetic engineering refers to a set of technologies used to change the genetic makeup of cells and move genes across species boundaries to produce novel organisms. Once released, these genetically modified organisms (GMOs) can easily spread and interbreed with other organisms, and they are virtually impossible to recall back to […]

Autor: Aciduzzul | 3 ianuarie, 2015 | 0 comentarii | 133 vizualizari | 0 voturi

Indiferent de cât de buni șoferi am fi niciodată nu putem fi siguri că alți participanți la trafic nu vor comite vreun gest neașteptat, cum ar fi o frână pusă brusc sau trecerea la limită la semafor, care până la urmă ne-ar putea implica într-un accident rutier. Dar o regulă importantă, însă tot mai puțin […]

Autor: Aciduzzul | 26 noiembrie, 2014 | 4 comentarii | 585 vizualizari | 4 voturi

Traficul de catei nevinovati pe bani publici se pare ca este profitabil. Pentru cei care nu vad inca legatura dintre afacerea Dogtown(de vreo 100 de mil. euro, cu ramificatii in Cipru, potrivit gurilor rele) si primarul Sorin Oprescu, iata inca un mic argumet. Directorul Dogtown, Florian Fugasin, fost PR la Porsche Romania (adica cu referinte […]

Ofera o donatie
Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:
fii aproape de noi
Conferinta_AGROstandard
PUB
web design profesionist
Red Moon Media
CAMPANII bp
Atitudine Contemporana
Televiziunea Copiilor
Le Pre
1984 George Orwell
Televiziunea Copiilor
piata BIO
alimente organice
internet manipulation techniques
Adauga banerul de partener Badpolitics pe site-ul tau bad politics
bad politics

2009 - 2017 © BadPolitics