Sustine Bad Politics
arhiva stiri
starea vremii
octombrie 24, 2017, 6:59 am
Ploaie
Ploaie
14°C
Presiunea: 1000 mb
Umiditate: 100%
Vânt: 22 km/h E
Răsarit: 7:42 am
Apus: 6:17 pm
 
ANUNTURI UMANITARE
Spirit romanesc
Licenta britanica pentru motoarele avionului IAR-93 B
Aciduzzul | 6 decembrie, 2012 | 0 comentarii | 468 vizualizari |
(2 voturi )

Dr. Petre Opris
Deoarece industria romaneasca de aparare era insuficient dezvoltata la inceputul anilor ’70, iar armata romana avea nevoie de armament, munitie si tehnica de lupta cu performante deosebite, autoritatile de la Bucuresti au incheiat acorduri guvernamentale bilaterale pentru colaborare in domeniul tehnicii militare si, pe baza acestor acorduri, au fost dezvoltate programe militare comune cu alte state. Unul dintre cele mai cunoscute a fost programul romano-iugoslav de construire a avionului bimotor IAR-93 B, de vanatoare-bombardament. Primul act oficial al programului YUROM este acordul incheiat intre guvernele celor doua state privind „proiectarea in comun, executia, incercarea prototipurilor si fabricatia de serie a avionului de lupta”[1].

Documentul respectiv a fost semnat la 20 mai 1971 de catre reprezentantii ambelor state si aprobat prin Hotararea nr. 777 din 30 iunie 1971 a Consiliului de Ministri al R.S. Romania. Pentru echiparea IAR-ului 93 cu motoare performante, colectivele de proiectanti conduse de inginerul Teodor Zamfirescu si colonelul Vidoje Knezević au propus realizarea in Romania si Iugoslavia, sub licenta, a 1000 de motoare Rolls-Royce Viper MK 632-41.[2]

In scopul asimilarii in fabricatie a celor 500 de motoare ce reveneau partii romane (400 de motoare pentru 200 de IAR-uri 93 si 100 de motoare de rezerva), autoritatile de la Bucuresti au acceptat sa achite firmei Rolls-Royce o taxa de licenta in trei rate anuale (in total, 1 milion de lire sterline, echivalent cu 14,4 milioane lei valuta vest), o taxa de royalty (drepturi de autor) de 9,5% din valoarea partilor fabricate de partea romana pentru fiecare motor realizat in intregime, 190.000 de lire sterline pentru intregul know-how furnizat de firma britanica (suma respectiva se achita in cinci rate anuale) si „costul transportului personalului Rolls-Royce, prevazut a acorda asistenta tehnica in R.S. Romania si costul mesei de pranz”[3].

Totodata, la 23 iunie 1972 a fost incheiat un aranjament general de credit intre National Westminster Bank Ltd. si Banca Romana de Comert Exterior, prin care statul roman s-a obligat sa achite 85% din valoarea furniturilor livrate de firma Rolls-Royce (motoare, parti de motoare, accesorii), in conformitate cu contractul de licentiere.[4]

In concluzie, Romania s-a angajat sa achite circa 28,48 milioane lire sterline (410,089 milioane lei valuta vest) in scopul asimilarii in fabricatie a 500 motoare Rolls-Royce Viper.

La suma respectiva urmau sa se adauge cheltuielile pentru perioada 1986-1990 in vederea achizitionarii de piese de schimb (circa 2,38 milioane lire sterline, echivalente cu 34,258 milioane lei valuta), cheltuielile de investitii pentru utilajele necesare fabricatiei motoarelor (circa 4,6 milioane lire sterline, echivalente cu 66,253 milioane lei valuta) si dobanzile pentru platile pe credit (986.111 lire sterline, adica 14,2 milioane lei valuta).[5] in total, statul roman cheltuia 524,8 milioane lei valuta vest (36,45 milioane lire sterline) pentru acel program militar.

La inceputul lunii noiembrie 1972, Gheorghe Boldur, ministrul Industriei Constructiilor de Masini-Unelte si Electrotehnicii, a sustinut intr-o sinteza a notei de fundamentare a proiectului de fabricare sub licenta a motorului Rolls-Royce, sinteza adresata Consiliului de Ministri, faptul ca statul roman realiza in final „o economie de valuta de 269.132 mii lei valuta vest, adica 40% comparativ cu cheltuielile valutare pentru cumpararea directa, fara a avea in vedere economia de valuta care se realizeaza in perioada 1986-1990 pentru piesele de schimb necesare in exploatare.

Daca se au in vedere si piesele de schimb necesare in exploatare pentru perioada 1986-1990, economia de valuta este de 411.422 mii lei valuta vest (28,57 milioane de lire sterline – nota P. Opris). Mentionam ca nivelul cheltuielilor pentru piesele de schimb pentru perioada 1986-1990 a fost estimat, necesarul real fiind in functie de integrarea motorului si nevoile beneficiarilor”[6].

Nicolae Ceausescu nu a fost de acord anumite prevederi din planul propus de Gheorghe Boldur si, in cadrul sedintei Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R. din ziua de 13 noiembrie 1972, i-a criticat pe cei care trebuiau sa incheie contracte de colaborare cu firma Rolls-Royce.

Liderul partidului era nemultumit de modul cum se cheltuiau fondurile valutare, insa nu a propus o solutie viabila pentru rezolvarea situatiei, iar membrii Prezidiului Permanent s-au marginit sa aprobe o formula de compromis, prin care a fost amanata adoptarea unor decizii esentiale pentru Romania, astfel: „Consiliul de Ministri va constitui un colectiv de specialisti de la Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Constructiilor de Masini-Unelte si Electrotehnicii, Ministerul Finantelor, Ministerul Comertului Exterior si alte ministere interesate, care va reanaliza in mod amanuntit, potrivit indicatiilor date in sedinta, toate problemele ce urmeaza sa constituie obiectul contractelor cu firma respectiva.

Colectivul va analiza, de asemenea, modul de solutionare si a celorlalte probleme legate de proiectarea, executia si fabricatia de serie a tuturor componentelor avionului si va prezenta studiu tehnico-economic privind realizarea avionului respectiv. Propunerile colectivului vor cuprinde criterii clare, cifre, date si alte elemente concrete privind conditiile de plata, drepturile si obligatiile partilor, care vor fi comparate cu posibilitatile oferite de tarile socialiste, cu aranjamente similare incheiate cu alti parteneri”[7].

Programul de asimilare in fabricatie a motorului Rolls-Royce Viper MK 632-41 a fost din nou analizat intr-o sedinta a Consiliului de Ministri, apoi intr-o sedinta a Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., in care Nicolae Ceausescu l-a aprobat, iar la 31 octombrie 1974, locotenent-colonelul Gheorghe Stanica a decolat de pe aerodromul de la Bacau cu primul prototip al avionului IAR-93. in aceeasi zi, la Mostar (Iugoslavia), prototipul avionului Soko J-22 „Orao” a efectuat primul sau zbor.[8]

Dupa cativa ani, acelasi motor britanic a fost utilizat pentru avionul IAR-99.[9] Acel aparat de scoala, antrenament si atac la sol a decolat pentru prima data la 21 decembrie 1985, la Craiova, iar un an mai tarziu s-a aprobat realizarea a 50 de exemplare la intreprinderea de Avioane din Craiova (cu 10 avioane in seria zero).[10] Nu s-a prevazut o varianta pentru export, IAR-99 fiind destinat initial doar Ministerului Apararii Nationale.

——————————————————————————–
[1] Arhivele Nationale Istorice Centrale (in continuare: A.N.I.C.), fond C.C. al P.C.R. – Cancelarie, dosar nr. 126/1972, f. 208.
[2] Colectivul de specialisti alcatuit in Romania pentru proiectarea si realizarea avionului IAR-93 a fost condus de inginerii Teodor Zamfirescu (director de proiect), Marin Nastase, Vasile Andrei, Ioan Badea si Eduard Ardelean. Ioan Chereches, Aerodrom si cer, Editura Militara, Bucuresti, 2002, p. 227.
[3] La 1 ianuarie 1971, pretul de baza al unui motor Rolls-Royce Viper MK 632-41 era de 41750 lire sterline. Acesta dezvolta 1800 kgf. la punct fix si constituia o varianta militara a motorului Rolls-Royce Viper-600. Reprezentantii Romaniei si Iugoslaviei au acceptat sa-l fabrice in mod progresiv „intre anii 1975-1979, incepand cu asamblarea din piese furnizate de firma licentiatoare si incercarea motorului, pana la integrarea totala a motorului asa cum este fabricat si de Rolls-Royce. Accesoriile motorului, care nu sunt fabricate de Rolls-Royce si deci nu sunt acoperite de licenta, nu sunt prevazute a se integra”. Potrivit programului acceptat de partile semnatare ale contractelor de licentiere (un document romano-britanic, respectiv unul iugoslavo-britanic, valabile pana in anul 1984, inclusiv), a fost prevazut urmatorul grad de integrare in fabricatie: 6,34% in anul 1975 pentru 5 motoare; 24,19% in anul 1976 pentru 35 de motoare; 49,12% in anul 1977 pentru 50 de motoare; 59,91% in anul 1978 pentru 55 de motoare; 86,65% din anul 1979 pentru 340 de motoare. A.N.I.C., fond C.C. al P.C.R. – Cancelarie, dosar nr. 126/1972, f. 208-209; 211-212; citatul din textul nostru, f. 214.
[4] Statul roman a achitat un avans de 10% din valoarea furniturilor in momentul in care s-a emis comanda si, cu trei luni inainte de livrare, a platit 5% din valoarea furniturilor. Ibidem, f. 215.
[5] Ibidem, f. 215-216.
[6] Ibidem, f. 216.
[7] Ibidem, f. 4-5.
[8] in Romania, aparatul respectiv a fost denumit IAR-93 B, iar in Iugoslavia –Soko J-22 „Orao”.
[9] in opinia generalului Victor Stanculescu, cetateanul britanic (de origine romana) George Pop – reprezentant al companiei Rolls-Royce in Romania, in anii ’80 – a fost atat membru al diviziei motoare de avioane si echipament militar din cadrul firmei respective, cat si agent al Secret Intelligence Service (MI6). in sfarsit, adevarul … Victor A. Stanculescu in dialog cu Alex Mihai Stoenescu, RAO International Publishing Company, Bucuresti, 2009, p. 30-32; 34.
[10] La 2 decembrie 1986, costul de productie al avionului de vanatoare-bombardament IAR-93 DC (varianta cu dubla comanda a avionului IAR-93 B, realizata pentru antrenamentul pilotilor) era de 67.073.634 lei, in timp ce pretul de livrare al aceluiasi aparat era de 74,7 milioane lei. La randul sau, avionul de scoala si antrenament IAR-99 avea un pret de livrare de 59,8 milioane lei, cu o rentabilitate de 14% (la fel ca la IAR-93 DC). Pentru detalii privind caracteristicile tehnico-tactice ale avioanelor IAR-93 DC si IAR-99, precum si modul de formare a pretului pentru aparatul IAR-99 la sfarsitul anului 1986, vezi A.N.I.C., fond C.C. al P.C.R. – Cancelarie, dosar nr. 93/1986, f. 2-3; 5-7; 9-19.

Sursa: Art-emis

Adauga un comentariu!

Nume (necesar)

Website


*

Editoriale din aceeasi categorie

Autor: Aciduzzul | 11 ianuarie, 2015 | 0 comentarii | 189 vizualizari | 1 vot

– Domnule profesor, omenirea a marcat, în acest an, împlinirea unui secolde la declanşarea Primului Război Mondial. Cum aţi caracteriza, în câteva cuvinte, acest sinistru al istoriei, care a provocat moartea a circa 17milioane de oameni? Sigur că, în esenţă, ne gândim la numărul de morţi şi la uriaşele distrugeri materiale. Dar, în ce priveşte […]

Autor: Aciduzzul | 11 ianuarie, 2015 | 0 comentarii | 351 vizualizari | 2 voturi

Oamenii pot să se vindece într-adevăr în biserici atunci când ating sfintele moaşte sau sanctuarele. Oamenii de ştiinţă din Petersburg au dovedit-o şi au descoperit şi mecanismul “material” al acestui fenomen divin. “O rugăciune este un remediu puternic”, spune Valeri Slezin, şeful Laboratorului de Neuropsihofiziologie al Institutului de Cercetare şi Dezvoltare Psihoneurologică Bekhterev din Petersburg […]

Autor: Aciduzzul | 3 ianuarie, 2015 | 1 comentarii | 427 vizualizari | 3 voturi

Aniela Radu AVEAM 11 ANI.Totul s-a petrecut in fata blocului meu din Strada Drumul Taberei nr.14, Sector 6, Bucuresti. Eu nu pot uita imaginile respective, nici mirosul de sange si nici strigatele militarilor chemati, debarcati din autocare si vanati in fiecare noapte in fata MAPN-ului pentru asa-zisa “Revolutie”!! Apartamentul meu era sub foc continuu tras […]

Autor: Aciduzzul | 26 octombrie, 2014 | 0 comentarii | 180 vizualizari | 4 voturi

Liderul PRM Gheorghe Funar a susţinut, luni, că poetul Mihai Eminescu “a fost asasinat” de evrei, “deranjaţi de scrierile politice şi de poeziile” sale, adevărul în legătură cu moartea sa fiind “falsificat” timp de 121 de ani, şi că acte medicale ale acestuia au dispărut din Biblioteca Academiei . Funar a susţinut, într-o conferinţă de […]

Autor: Aciduzzul | 20 octombrie, 2014 | 0 comentarii | 116 vizualizari | 1 vot

Maica Neonila Iubirea poartă un nume. Numele referă creatul la necreat într-un mod inexprimabil prin număr, fiindcă suflarea de viaţă este dar al energiei necreate, şi viaţa duhovnicească este împreună-lucrare între energia necreată şi cea creată, aşadar numele, care este pecetea Cuvântului în lumea creată, leagă fiinţa lucrului care-l poartă de Creatorul Său. Numărul referă […]

Ofera o donatie
Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:
fii aproape de noi
Conferinta_AGROstandard
PUB
web design profesionist
Red Moon Media
CAMPANII bp
Atitudine Contemporana
Televiziunea Copiilor
Le Pre
1984 George Orwell
Televiziunea Copiilor
piata BIO
alimente organice
internet manipulation techniques
Adauga banerul de partener Badpolitics pe site-ul tau bad politics
bad politics

2009 - 2017 © BadPolitics