National Gallery din Londra expune, începând de miercuri, o serie de opere de artă care au înşelat vigilenţa experţilor britanici – falsuri, tablouri atribuite în mod eronat altor artişti şi picturi avariate -, până când progresul ştiinţei a permis restabilirea adevărului. “Este vorba de a privi mai de aproape aceste tablouri ca pe nişte obiecte fizice”, a declarat Betsy Wieseman, unul dintre comisarii expoziţiei “Close Examination: Fakes, Mistakes and Discoveries”, care va fi deschisă până pe 12 septembrie. Cu această ocazie, vizitatorii vor putea să înţeleagă mai bine ” relaţiile dintre cercetările ştiinţifice şi cercetările artistice”, a adăugat aceeaşi sursă. Prestigiosul muzeu londonez a ales, din colecţia sa de peste 2.000 de tablouri, circa 40 de opere pentru a ilustra provocările cu care se confruntă de secole cei mai mari experţi în artă în procesul de autentificare a picturilor.
Graţie unor tehnici moderne (raze infraroşii, radiografii, microscopie electronică, spectrometrie de masă), departamentul ştiinţific din cadrul National Gallery a reuşit, de la înfiinţarea sa în 1934, să facă lumină în multe cazuri considerate “misterioase”, relevând o serie de surprize plăcute, dar şi altele mai puţin plăcute.
În categoria surprizelor neplăcute, muzeul expune “Portrait de groupe”, o pictură pe lemn achiziţionată în 1923, despre care se credea că datează din secolul al XV-lea. Pictura conţine însă o serie de pigmenţi care au fost folosiţi începând din secolul al XIX-lea, precum un lac obţinut din răşină folosit pentru a simula patina originală şi alte detalii anacronice.
Misiunea experţilor este însă mult mai complicată în cazul operelor realizate în atelierele în care mai mulţi artişti aveau posibilitatea de a interveni asupra aceluiaşi tablou sau de a face copii după operele marilor maeştri, a explicat Betsy Wieseman.
În iunie 1874, National Gallery a achiziţionat două tablouri de Botticelli: “Marte şi Venus” şi “O alegorie”, cel din urmă fiind considerat mai bun decât primul şi având un preţ de achiziţie mai mare. Însă, acest tablou s-a dovedit în cele din urmă o imitaţie realizată de unul dintre discipolii maestrului italian.
Expoziţia prezintă şi câteva opere care au fost modificate intenţionat, din motive comerciale – “Portrait of Alexander Mornauer” – sau din motive morale – “Woman at a Window”.
Primul tablou, pictat între 1464-1488 de un artist necunoscut, a fost transformat în secolul al XVIII-lea pentru a putea fi atribuit pictorului Hans Holbein, ale cărui opere erau la mare căutare. Pentru aceasta, fundalul a fost pictat în albastru, iar pălăria modelului a fost modificată, detalii care au apărut în timpul scanărilor cu raze X şi în urma unei analize chimice a straturilor de vopsea.
În cazul tabloului “Woman at a Window”, pictat în timpul Renaşterii, modificările datează din epoca victoriană, marcată de pudoare – decolteul femeii a fost micşorat, expresia feţei este mult mai inocentă, iar coafura ei blondă a devenit brunetă.
Sursa: Mediafax
Adauga un comentariu!
Editoriale din aceeasi categorie
Autor: Aciduzzul | 11 ianuarie, 2015 | 0 comentarii | 574 vizualizari | 1 vot
– Domnule profesor, omenirea a marcat, în acest an, împlinirea unui secolde la declanşarea Primului Război Mondial. Cum aţi caracteriza, în câteva cuvinte, acest sinistru al istoriei, care a provocat moartea a circa 17milioane de oameni? Sigur că, în esenţă, ne gândim la numărul de morţi şi la uriaşele distrugeri materiale. Dar, în ce priveşte […]
Autor: Aciduzzul | 11 ianuarie, 2015 | 0 comentarii | 286 vizualizari | 1 vot
Autor: Aciduzzul | 11 ianuarie, 2015 | 0 comentarii | 662 vizualizari | 2 voturi
Oamenii pot să se vindece într-adevăr în biserici atunci când ating sfintele moaşte sau sanctuarele. Oamenii de ştiinţă din Petersburg au dovedit-o şi au descoperit şi mecanismul “material” al acestui fenomen divin. “O rugăciune este un remediu puternic”, spune Valeri Slezin, şeful Laboratorului de Neuropsihofiziologie al Institutului de Cercetare şi Dezvoltare Psihoneurologică Bekhterev din Petersburg […]
Autor: Aciduzzul | 11 aprilie, 2014 | 0 comentarii | 558 vizualizari | 6 voturi
Ceea ce stim despre avangarda literara, artisica in general, este ca ea reprezinta factorul dinamic in miscarea artei, ca are rolul noului fata de vechi, ca este deschizatoare de drumuri, precursoare a artei viitorului, sondand noi cai de exprimare, impulsionand cursul literaturii, al artei, spre noi orizonturi, respingand traditia ca factor fosilizant, retrograd. Din acest […]
Autor: Aciduzzul | 21 ianuarie, 2014 | 1 comentarii | 1153 vizualizari | 2 voturi
La sfarsitul anului trecut, Cotidianul a publicat poate cea mai completa sinteza a evenimentelor din decembrie 1989, realizata de unul dintre cei care a fost in miezul problemei. Noi am publicat prima parte, sub titlul: Decembrie 1989: Atacul Ungariei asupra Romaniei vazut de serviciile secrete romanesti (I). “Neorevizionismul ungar a devenit vârful de lance al […]