Interviu Cotidianul ro cu gen. brg. (r) Aurel I. Rogojan din care aflați daca Mihai Razvan Ungureanu va fi premierul de care este nevoie: Domnule general, daca facem apel la cazuistica internationala a premierilor ori a sefilor de stat proveniti din lumea informatiilor secrete, cum ati putea comenta desemnarea ca prim-ministru a directorului Serviciului de Informatii Externe?Aurel I. Rogojan: Drept solutie de avarie intempestiva, o masura cu caracter exceptional si, pe cale de consecinta, o eludare premeditata a bunelor practici si proceduri constitutionale. Precedentul, odata comis, este posibil sa genereze, ca o reactie in lant, si alte asemenea practici extreme de guvernare. Cand spuneti “practici extreme de guvernare” aveti in vedere ceva concret anume sau enuntati generic o astfel de posibilitate?
Logistica serviciilor de spionaj este inimaginabila, iar unele dintre tainele folosirii acesteia sunt mult prea apropiate si atat de dragi celor care conduc serviciile incat, dupa ce nu mai sunt in functii, dar raman in sfera exercitarii puterii, nu pot rezista tentantiei de a nu recurge la pacat. Spionii sunt deprinsi sa actioneze numai in afara regulilor, fara a fi prinsi. Ei nu se ghideaza dupa principii morale sau legi. Ei studiaza meticulos si in profunzime regulile tocmai pentru a le incalca sub aparentele legalitatii. Concret, premierul desemnat daca va fi si confirmat in functie, va avea intotdeauna cai si solutii “de scurtatura”.
Ca sa ma fac mai bine inteles, am sa iau ca exemplu viteza cu care a anuntat prezentarea programului de guvernare si care a fost taxata de oameni politici, analisti, dar si de figuranti care au invadat in aceasta seara platourile televiziunilor drept superficialitate, atitudine de “yes men” si asa mai departe. Ce au omis cei care s-au grabit sa-l judece astfel? Au omis ca in portofoliul unui serviciu de informatii care se respecta se pot gasi programele de guvernare trecute, prezente si viitoare ale tuturor partidelor de aici sau de aiurea. Domnul Crin Antonescu facea o remarca, usor ironica, in legatura cu anuntarea peste noapte a programului de guvernare, spunand ca echipa dansului lucreaza de apropape doi ani… Poate sa fie sigur ca cineva a ajuns “pe scurtatura” la ceea ce lucreaza de doi ani si sa nu fie surprins daca se va regasi in programul pe care il va prezenta premierul la investitura.
In alte situatii, iar acestea nu vor fi putine, un premier provenit “din servicii” va recurge la exercitarea guvernarii prin oamenii acestora aflati dintotdeauna in umbra si la adapostul puterii. Mecanismele democratice vor functiona pro forma, pentru a sustine aparentele, dar pe fond, actorii reali ai puterii vor fi niste parainstitutionali.
Sa intelegem ca prin aceasta desemnare Traian Basescu oficializeaza guvernarea bazata pe puterea secreta a serviciilor?
Intrebarea dumneavoastra contine, in parte, si raspunsul. Spun doar in parte, deoarece a te baza pe serviciile secrete inseamna a fi receptiv la semnalele si evaluarile acestora, sa vezi in ceea ce ele iti pun la dispozitie si solutii alternative. Or, din ceea ce ni s-a intamplat noua pana acum, nu am avut presedinti care sa se bazeze cu buna-credinta pe informatiile corecte si oportune, ci presedinti care au privit serviciile cu reticenta si s-au folosit de ele dupa cum au crezut de cuviinta…
Daca presedintele era de buna-credinta in raport cu semnalele serviciilor, aveam un alt premier nu acum, ci cu mult timp inainte de a fi nevoie de aceasta solutie de avarie. Premierul demisionar, desi s-a compromis iremediabil prin numeroase acte de guvernamant anticonstitutionale, a fost tolerat, chiar incurajat si sustinut public, pana cand puterea s-a prabusit sub povara jafului care pare a fi fost unic scop al guvernarii.
Dar directori de servicii care sa-si inteleaga menirea am avut, avem?
Sub acest aspect, trebuie sa distingem doua situatii. Prima, cand directorul si presedintele isi incep concomitent mandatul. A doua, cand presedintele pastreaza in functie directorul din mandatul predecesorului sau. In prima situatie, directorul isi intelege menirea cam pe la jumatatea mandatului, cand este prea tarziu pentru a putea reconstrui relatia cu presedintele. In cea de-a doua situatie, cand presedintele lucreaza un timp cu directorii de servicii din mandatul predecesorului, este interesat sa si-i apropie, pana cand este convins ca stie ce trebuie despre activitatea secreta a serviciilor, apoi numesc alti directori, asupra carora sa aiba ascendent. Acesti directori nu-si vor intelege cu adevarat menirea, decat post-factum, cand isi vor depana memoriile, prezentaadu-ni-se asa cum ar fi trebuit sa fie.
Este firesc sa se intample asa? De ce se intampla asa?
Cauzele tin de cultura clasei politice, de insuficiente legislative grave, de neexercitarea unui control democratic civil – in cadru legal riguros si exigent definit – asupra activitatii serviciilor secrete, dar si in legatura cu sectorul securitatii nationale, in ansamblul sau. La noi s-au inversat rolurile. Prin servicii se controleaza totul, iar serviciile sunt in afara controlului.
Gasiti o explicatie a acestei anomalii?
Da, si nu-mi face deloc placere sa o spun. Serviciile sa-si retraga agentii de acolo unde nu au ce cauta.
Va fi Mihai Razvan Ungureanu premierul de care este nevoie?
Depinde pentru cine este nevoie sa fie… Daca avem in vedere cum a fost desemnat, nu este omul momentului. Daca avem in vedere prestatia sa ca director al SIE si starea relatiilor externe ale Romaniei, domeniu in care a avut raspunderi importante, nu se califica. Daca avem in vedere cum zburda “capitalistii” romani prin paradisurile fiscale, iar nu se califica. Daca avem in vedere gravele acte de subminare economica, asociate tradarii de tara, unde intotdeauna exista o entitate straina, iar nu se califica. Daca avem in vedere conexiunile de afaceri ale unor fosti din spionaj, iar nu se califica. Sau, dimpotriva, pe un alt sistem de axiologie politica, toate acestea il recomanda…
Dar tocmai sustinerea sa externa a fost invocata chiar inainte de desemnare…
Daca avem in vedere niste interese externe, care nu sunt deloc transparente, nu inseamna neaparat ca ceea ce este bun pentru altii ni s-ar potrivi si noua. Aseara am urmarit comentariile principalilor agenti de operatiuni media ai unor entitati externe.
Nu stiu cum s-a intamplat ca nu au fost primii prezenti in platourile televiziunilor, unde outsiderii incepusera sa combata potrivnic. Dupa interventiile a patru-cinci proeminenti mandatari externi, aflati permanent in grila posturilor respective, mi s-a facut de doua ori jena. O data pentru tupeul, dezinvoltura si usurinta cu care si-au deconspirat profesia, pe care eu o respect si nu suport sa o vad compromisa. A doua oara, pentru replierea oportunista a lasilor carora le-a disparut imediat curajul de a mai fi consecventi in propriile opinii. Si asa ceva poate explica ceea ce ni intampla. Desigur, au existat si exceptii, dar ele tocmai ca intaresc regula nefirescului.
Va fi investit premierul desemnat?
Nu este de dorit o investire prin dictatul unei coalitii de putere constituite nedemocratic, urmare a unei interpretari cu rea-credinta a unui text constitutional, cel referitor la caracterul neimperativ al mandatului. Votul uninominal, daca tot s-a legiferat, trebuia sa conduca la o alta interpretare a textului constitutional. Mandatul nu poate fi imperativ in relatia cu partidul, dar trebuie sa fie imperativ in relatia cu alegatorul, fiindca acesta isi transfera partea sa de putere si suveranitate alesului, iar traseistul politic isi tradeaza alegatorii. Mai direct spus, o coalitie de putere bazata pe tradarea unor parlamentari nu este ea insasi legitima, deci nu poate conferi legitimitate unui guvern.
Interviu realizat de Alexandru Petre
Sursa: Ziaristi Online
Adauga un comentariu!
Editoriale din aceeasi categorie
Marius Șerban Odată cu intrarea într-o nouă stare de criză, după ce tocmai am ieșit din una de alertă, pentru că, nu-i așa, starea de continuă criză este singura formulă prin care mai poate fi controlată cât de cât o populație debusolată, anomizată, se vântură tot felul de versiuni de proiecte de lege, prin care, […]
Autor: Aciduzzul | 10 martie, 2021 | 3 comentarii | 414 vizualizari | 6 voturi
Legea vaccinarii obligatorii a fost adoptata in UNANIMITATATE in comisia de santate din Camera Deputatilor. Adica au votat-o toate “partidele” politice, fara exceptie! Chiar daca au fost aduse sute de amendamente fata de varianta adoptata acum doi ani de Senat, ce sa vezi, s-a pastrat neatins un articol, cu ginion, articolul 13 care prevede la […]
Autor: Aciduzzul | 1 decembrie, 2020 | 2 comentarii | 463 vizualizari | 1 vot
Niciodata in intreaga sa istorie statul si poporul roman, atat cat a mai ramas, nu au fost atat de aprope de extinctie ca acum. Practic, acum se joaca viitorul Romaniei intr-un context politic international extrem de nefavorabil. Lipsa de reactie inseamna acum, pur si simplu, extinctie! Practic, toate partidele, cu exceptia Partidului Noua Romanie (PNR) […]
Autor: Aciduzzul | 1 decembrie, 2020 | 1 comentarii | 150 vizualizari | 2 voturi
Partidul Noua Romanie (PNR) considera ca Justitia din Romania este una dintre cele mai corupte institutii publice, fapt confirmat de sondajele de opinie, deciziile contradictorii si arbitrare ale magistratilor avand repercursiuni catastrofale asupra oamenilor si decredibilizand semnificativ statul roman, si asa in disoulutie. PNR sustine cu tarie o lege prin care magistratii sa fie trasi […]
Autor: Aciduzzul | 29 noiembrie, 2020 | 1 comentarii | 234 vizualizari | 2 voturi
Partidul Noua Romanie (PNR), sustinut de Miscarea Civica Frontul Alfa, sustine ca este o problema de siguranta nationala, in contextul crizei economice fara precedent care va lovi Romania, confiscarea averilor ilicite, investigarea surselor averii afisate, cu precadere pentru demnitari si functionarii publici, audit pentru verificarea datoriei publice a Romaniei, reintroducerea pedepsei cu moartea si majorarea […]