Sustine Bad Politics
arhiva stiri
starea vremii
iunie 17, 2021, 10:47 pm
Noros
Noros
21°C
Presiunea: 1020 mb
Umiditate: 72%
Vânt: 0 km/h N
Răsarit: 5:30 am
Apus: 9:03 pm
 
ANUNTURI UMANITARE
Antimanipulare
QUI PRODEST? Radiografie superficiala a manipularii maselor (mic ghid practic)
Aciduzzul | 15 ianuarie, 2010 | 0 comentarii | 289 vizualizari |
(2 voturi )

Manipulation_AAgronomul Social
Motto: “Daca vi se pare, atunci chiar asa este…” Ne intrebam adesea de ce campanile de manipulare de anvergura mondiala sau locala se bucura de un succes repetat, chiar daca tiparul, discursivitatea procesului, sunt in linii mari, aceleasi? Evident, succesul unei campanii de manipulare depinde de cativa factori esentiali – accesul/ lipsa accesului la informatii “pertinente” cu privire la chestiunea in discutie, abilitatile si “logistica” manipulatorului si “particularitatile” publicului asupra caruia se opereaza (coeficient de inteligenta, credinte, stereotipii cognitive, etc.). In continuare, incarcam sa schitam cat mai simplu cu putinta, fara a avea pretentia ca realizam un studiu stiintific, care sunt pasii urmati in campanile de manipulare, indiferent de tematica acestora. Vom sustine mica analiza cu cateva exemple, deja clasice.

Orice campanie de manipulare are cateva parti componente:

1. un factor declansator (care exploateaza o teama)

2. o parte de sustinere a mesajului/ demonizare (in principal mediatica, dar nu numai)

3. un scop aparent

4. un scop real

Marea arta a specialistilor moderni in lansarea de perdele de fum consta in a ascunde scopul real in spatele celui aparent prezentat ca fiind “adevarata” concluzie a premisei date.

1. FACTORUL DECLANSATOR: acesta intodeauna exploateaza o frica, mergand cel mai adesea la sursa capitala, cea mai legitima frica – “frica de moarte” in toate formele ei (frica de boala, de atac “terrorist”, etc.)

Exemple:
a. “atacul” de la 11 septembrie – exploateaza teama de “atac terorist” (frica amplificata de vizarea unor simboluri nationale si de faptul ca a fost primul atac de proportii “pe pamant american”)

b. Gripa porcina/ aviara, etc.- exploteaza teama de boala, asimilata in acest caz cu moartea rapida si “imprevizibila”.

c. Armele de la Ciorogarla – exploateaza frica de moarte violenta provocata, nu-i asa, de hotii “rai si iresponsabili” care au pus mana pe 60 de arme!

2. SUSTINEREA MEDIATICA si “DEMONIZAREA” se realizeaza prin intermediul jurnalelor de stiri dese si “prapastioase” care vorbesc despre cazul in speta, de “specialistii” care depun marturii pe toate canalele media – TV, presa scrisa, radio. De remarcat ca este dificil de pornit masinaria manipularii pentru ca ulterior aceasta va functiona singura, din inertie, combustibilul fiind goana dupa audienta a canalelor mainstream (vezi cazul Tecuceanu). Cei care sunt interesati de perpetuarea isteriei au grija “sa dozeze” mesajul si sa intretina focul scapand “din intamplare” tot felul de informatii noi care dau noi fatete fenomenului in cauza. Un rol important il au, in acest caz, aderenta “vectorilor de opinie”, a anlistilor, a “vedetelor” la subiectul in discutie. Sustinerea mediatica uzeaza de procedeul numit “demonizare” asa incat suntem bombardati de stiri care ne arata “cat de rau este…”, “ce se poate intampla daca nu…”, “ce ar trebui sa…”, stiti dvs. mai multe…

Exemple:

a. “atacul” de la 11 septembrie – luni de zile opinia publica americana si cea mondiala a fost “prelucrata” de mai toti politicienii, de institutii “independente” si de analistii care aveau interes sa intretina isteria generala, asa incat, treptat americanii si restul lumii au fost convinsi sa inghita mancarea grea la stomac cu razboiul impotriva terorismului si implicit sa accepte costurile imense ale acestuia si legile impotriva terorismului care le restrangeau libertatea de dragul “nimicirii” pericolului mare si iminent al lui Osama si al radicalismului islamic.

Nota:
Aici exista tot felul de adaptari “particulare” ale razboiului impotriva terorismului. Evident, “atentatele teroriste” care se petrec aproape in fiecare zi in Irak si Afganistan sunt utile pentru ca opinia publica sa constientizeze ca razboiul impotriva terorismului are nevoie de resurse suplimentare de militar si de fonduri. In alta ordine de idei, este absolut necesar ca Raul sa aiba o fata, sa nu fie un concept pur teoretic; astfel, daca Osama Bin Laden nu ar fi existat (asta in cazul in care nu e chiar un actor de la Holywood), atunci, cu siguranta, el ar fi trebuit inventat. “Asasinarea” acestui simbol ar echivala pentru politicienii americani, pur si simplu, cu taierea cracii de sub picioare…

b. Gripa porcina/ aviara, etc…chiar daca numarul victimelor este la fel sau mai mic decat cel al unei gripe obisnuite, opinia publica este tocata marunt de “specialisti” mai mult sau mai putin interesati in explozia acestei mamaligi. Ni se repeta obsesiv pe un ton afectat si imperativ cum sa ne protejam (noi si copii nostri), ce ar trebui sa mancam, cum sa ne spalam, ce medicamente ar fi indicate, ca ar fi bine pentru noi sa ne vaccinam daca nu putem sa ne luam un concediu prelungit, etc…bineinteles, cu “exemple din viata”…

c. Armele de la Ciorogarla – ni se prezinta “un clan de raufacatori” care au mai avut treaba cu legea in conflicte violente pentru a da un parfum de credibilitate povestii. Acestia sunt prezentati “in action” in mall iar apoi cu catuse la maini…Ii vedem pe militarii care pazeau depozitul arestati de mascati, vedem filtre ale politiei peste tot si ni se repeta aceste imagini cam o luna de zile…ce sa mai, foarte dramatic, stare de asediu…astfel, dupa prelucrarea intensa, vom putea mai usor sa digeram urmatorul act (faza cu gasirea armelor in cotetul de peste drum de unitatea militara), prezentata la momentul oportun. Evident, in momentul “furtului” cad capete iar in momentul “gasirii” apar eroi…

Marea frumusete a acestei etape este ca mase mari de oameni sunt “captate” de frumusetea si de ineditul povestii iar campul constiintei li se ingusteaza in asa masura in speta respectiva incat, in momentul ala in care “sunt incinsi” (conectati la evenimente), nu-si mai pun nici macar intrebarile esentiale iar adrenalina ii face sa respinga vehement orice argument logic, de bun simt.

3. SCOPUL APARENT/ SCOPUL REAL…

Cea mai mare grija a manipulatorului este sa ascunda scopul real al campaniei si sa devieze atentia publicului catre scopul aparent. Aceasta este cheia intregului proces fara de care toate celelalte etape sunt egale cu zero. Partea frumoasa (pentru ei, evident) este ca aceasta etapa iese cum trebuie mai mereu. La urma urmei cat de greu poate fi sa servesti o poveste frumoasa unui cap infierbantat (o iesire convenabila dintr-o problema dificila)? Daca “prelucrarea” a fost facuta profesionist, distragerea atentiei catre scopuri false este cea mai usoara parte…

Exemple:

1. “Sustineti razboiul impotriva terorismului pentru ca altfel o sa muriti ca “martirii” de la World Trade Center” suna mai nobil si mai legitim decat “sustineti interesele americane in Orientul Mijlociu, zona din care voi nu aveti mai nimic de castigat”. Sau “dati-ne bani si dati-ne copii vostri sa luptam impotriva lui Bin Laden si a teroristilor lui care vor sa ingenuncheze America” suna mai bine dacat “dati-ne banii si dati-ne copii vostri ca sa se imbogateasca cativa contractori americani in Irak si Afganistan si ca Statele Unite si Israelul sa-si extinda dominatia asupra Orientului Mijlociu”.

2. “Vaccinati-va si vaccinati-va copii pentru ca nu e de glumit cu gripa…se moare”…suna mai bine dacat “Vaccinati-va ca aveam si noi, companiile farmaceutice cateva miliarde de doze de vaccin testat insuficient din care am putea scoate cateva miliarde de dolari” sau, de ce nu “Vaccinati-va ca tocmai orchestram si noi niste campanii de testare a reflexului conditionat al maselor la nivel planetar dupa principiul: Petrica, sase vine lupul!”.

3. “Am prins faptasii care au furat armele de la Ciorogarla si urmarim in continuare sa-i bagam la zdup pe toti ca sa protejam cetateanul in acest caz fara precedent” suna mai bine decat “Am inscenat furtul ca sa scapam de Seful Aviatiei militare, personaj incomod in perspectiva incheierii acordului pentru achizitia de avioane SH din State in loc sa luam unele noi din Europa” sau “Am inscenat furtul/ sau gasirea ca sa scapam pe termen lung de nesimtitii astia din clanul Preda care ne cam enervau in ultimul timp”

QUI PRODEST? (Cine are de castigat?)

CONCLUZIE: Contrar credintei populare, marii artizani ai ingineriei sociale nu sunt nici pe departe magicieni, ci mai degraba matematicieni care aplica niste axiome (uneori cu multa fantezie, lucru care face diferenta). Evident, avand in vedere ca sunt multe necunoscute care apar in acest proces complex este greu de anticipat, chiar si de catre cei mai experimentati manipulatori, cam cat de mare va fi succesul unei campanii. In orice caz, cu cat controlul informatiei este mai strict la nivelul mass-media si al vectorilor de opinie, cu atat succesul va fi mai mare. Pe de alta parte, cu cat factorul declansator este mai tragic, cu atat recompensa manipulatorului va fi mai mare (ca la poker!).

In orice caz, atunci cand lucrurile sunt foarte tulburi iar informatia este putina chiar daca anumite “teme” sau chiar fraze sunt reluate obsesiv pe toate canalele singura solutie de intrezarire a adevarului in spatele perdelei de fum este aceea folosita cu success in Roma antica…Sa ne intrebam QUI PRODEST? (Cine are de castigat din asta?) si deja avem un prim indiciu mai clar sau mai putin clar…deci, intrebarea esentiala este… QUI PRODEST???

Ulterior, inarmati cu aceasta informatie nu mai trebuie decat sa citim printre randuri chiar si in jurnalele de stiri si in ziarele “oficiale” pentru a afla fara dubii “cam din ce directie bate vantul”. Un lucru este clar, daca am aflat scopul real si am reusit sa vedem dincolo de cel aparent, toata perdeaua de fum se risipeste. In plus, vom fi “imunizati” intr-o oarecare masura impotriva viitoarelor “pandemii de manipulare”.

Retineti, daca stiti reteta, este la fel de simplu ca si cum ai face clatite: trebuie sa pui faina, lapte (sau sifon), oua, si api sa prajesti si sa intorci… bineinteles, ulterior, dupa gust, puteti servi clatite cu dulceata de cirese, cu branza, sau, de ce nu, cu ciocolata…

Adauga un comentariu!

Nume (necesar)

Website


*

Editoriale din aceeasi categorie

Orice poate sa iasa din vaccinarea cu editoarele genetice Pfizer si Moderna. Vaccinatii sunt adevarate bombe cu ceas si nimeni nu poate spune acum cand acestia vor “exploda” si vor deveni un adevarat biohazard. Pentru ca, din pacate, vaccinatii nu se pot dezvaccina. Estimarile celor mai multi specialisti variaza intre 12 si 14 luni. De […]

Autor: Aciduzzul | 10 martie, 2021 | 1 comentarii | 122 vizualizari | 5 voturi

Legea vaccinarii obligatorii a fost adoptata in UNANIMITATATE in comisia de santate din Camera Deputatilor. Adica au votat-o toate “partidele” politice, fara exceptie! Chiar daca au fost aduse sute de amendamente fata de varianta adoptata acum doi ani de Senat, ce sa vezi, s-a pastrat neatins un articol, cu ginion, articolul 13 care prevede la […]

Autor: Aciduzzul | 23 ianuarie, 2020 | 2 comentarii | 343 vizualizari | 3 voturi

Nici nu stiu cum sa formulez cat mai bine: traim intr-o lume de prosti sau traim intr-o lume a prostilor? Poate ca mai bine ar fi sa reformulez si sa scriu ca traim intr-o lume in care prostii sunt majoritatea covarsitoare. Ii vezi la tot pasul: vor sa fie mereu sefi, au gura mare, cred […]

Autor: Aciduzzul | 23 ianuarie, 2020 | 1 comentarii | 142 vizualizari | 3 voturi

Cele mai multe dintre evenimentele majore ale ultimelor decenii au venit ca reactie la un eveniment precedent, de multe ori fals, o provocare menita a pregati opinia publica pentru ceea ce va urma. Comentatorii politici numesc astfel de evenimente inscenate – false flag – un steag fals. Cele mai clare exemple de atacuri inscenate sunt […]

Autor: Aciduzzul | 24 mai, 2019 | 0 comentarii | 343 vizualizari | 4 voturi

Miza “alegerilor” europarlamentare 2019 este, din perspectiva papusarilor locali si a sefilor lor alogeni, una cat se poate de simpla: cati imbecili vor mai fi vrajiti de necesitatea de a-si exercita “dreptul” de vot in numele democratiei, in perspectiva urmatoarelor “alegeri”, prezidentiale, parlamentale si locale. Prostilor, evident, nu le spune nimeni cui foloseste acesta iesire […]

Ofera o donatie
Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:
fii aproape de noi
Conferinta_AGROstandard
PUB
web design profesionist
Red Moon Media
CAMPANII bp
Atitudine Contemporana
Televiziunea Copiilor
Le Pre
1984 George Orwell
Televiziunea Copiilor
piata BIO
alimente organice
internet manipulation techniques
Adauga banerul de partener Badpolitics pe site-ul tau bad politics
bad politics

2009 - 2021 © BadPolitics