Compania de drumuri a avut la dispozitie in perioada 2007-2012 peste 4,1 miliarde de euro pentru autostrazi si alte aproape 3,6 miliarde de euro pentru reabilitarea de drumuri nationale. In aceeasi perioada, reteaua de sosele a Romaniei a crescut cu 267 de kilometri de autostrazi si circa 1.500 de kilometri de drumuri nationale reabilitate si variante de ocolire. Romania a cheltuit 4 miliarde de euro pe autostrazi, suficienti pentru 800 km, dar a facut doar 267 km. Compania de drumuri a avut la dispozitie in perioada 2007-2012 peste 4,1 miliarde de euro pentru autostrazi si alte aproape 3,6 miliarde de euro pentru reabilitarea de drumuri nationale. In aceeasi perioada, reteaua de sosele a Romaniei a crescut cu 267 de kilometri de autostrazi si circa 1.500 de kilometri de drumuri nationale reabilitate si variante de ocolire.
In prezent Romania are circa 516 kilometri de autostrazi (inclusiv variante de ocolire la standard de autostrada), aproape jumatate din acestia fiind deschisi circulatiei in ultimii sase ani, dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana.
In ciuda faptului ca Romania a reusit in sfarsit sa depaseasca pragul de 500 de kilometri de autostrazi, acest indicator ne plaseaza in continuare la coada clasamentului european, alaturi de vecinii din sud, bulgarii.
Romania a alocat un buget total de circa 4,1 mld. euro in perioada 2007-2012 pentru constructia de autostrazi si in acelasi interval a deschis circulatiei circa 267 de kilometri de astfel de drumuri, releva o analiza a ZF pe baza datelor transmise de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
Cu alte cuvinte, pentru fiecare 15 mil. euro cheltuite de CNADNR in aceasta perioada, s-a deschis circulatiei un nou kilometru de autostrada, potrivit calculelor ZF. Potrivit standardelor de cost ale Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, pretul minimal pentru un kilometru de autostrada variaza intre 3,9 si 6,1 mil. euro, in functie de relieful pe care ar urma sa fie construit (ses, deal, munte). Astfel, la un cost mediu de 5 mil. euro, bugetul CNADNR pentru autostrazi ar fi fost suficient pentru circa 820 km de autostrazi, potrivit calculelor ZF.
Similar, pentru fiecare 2,5 mil. euro cheltuite de CNADNR in perioada 2007-2012, s-a reabilitat un kilometru de drum national. Standardele de cost indica faptul ca reabilitarea unui kilometru de drum national ar trebui sa coste circa 750.000 de euro, astfel ca bugetul alocat de CNADNR pentru reabilitari de drumuri ar fi fost suficient pentru circa 4.800 de kilometri. “Este total nesatisfacator (ceea ce s-a finalizat in materie de infrastructura rutiera in ultimii 6 ani – n. red.).
De altfel, este nesatisfacator tot ceea ce s-a realizat din ’90 incoace. Indiferent de cine s-a succedat la putere, nu am reusit sa putem ajunge la o cadenta normala de constructie. Nu ma astept sa se construiasca ca in Germania, dar nici nu se mai poate merge asa. Niciodata nu s-a tras concluzia ca infrastructura este prioritate nationala”, a declarat Razvan Niculescu-Aron, prim-vicepresedinte al Patronatului Societatilor din Constructii (PSC).
Ritmul de deschideri de autostrazi a accelerat abia in 2011, an in care au fost atribuite astfel de contracte pentru constructia a cateva sute de kilometri si pe Coridorul IV paneuropean. Anul trecut au fost deschisi circulatiei aproximativ 70 km de autostrazi, cel mai notabil proiect fiind Arad-Timisoara, sosea ce a fost deschisa traficului fara a fi insa finalizata complet, ceea ce a dus si la aparitia unor fisuri in asfalt dupa doar jumatate de an de la inaugurare. Anul acesta a fost cel mai bogat de dupa Revolutie la capitolul inaugurari de autostrazi.
Astfel, daca in vara a fost deschisa circulatia pe mai mult de 100 km, pe rutele Bucuresti-Ploiesti, Cernavoda-Medgidia-Constanta si varianta de ocolire a Constantei, in toamna a fost inaugurat un tronson de 9,5 km din Timisoara-Lugoj. CNADNR promitea recent ca pana la finalul anului va mai finaliza complet si autostrada Cernavoda-Medgidia (19,5 km), care in vara a fost deschisa traficului doar la o banda pe fiecare sens de mers. Totodata, traficul ar urma sa fie deschis si pe autostrada Deva-Orastie (32,5 km), a carei constructie a demarat la inceputul lui 2011.
Totodata in 2013 ar trebui sa fie inaugurate alte tronsoane realizate din fonduri europene din Coridorul IV paneuropean sau cel putin acesta este termenul contractual. Situatia finantarilor europene pentru infrastructura ramane deocamdata incerta, in contextul in care majoritatea axelor prioritare ale Programului Operational Sectorial Transport au intrat in procedura de presuspendare.
Modul in care se cheltuiesc banii de la compania de drumuri a constituit permanent un subiect delicat de discutie, in contextul in care CNADNR are an de an pe mana intre 1,5 si 2 mld. euro, adica cea mai mare parte a bugetului Ministerului Transporturilor. “Nu poti sa pui batista la ochi.
Infrastructura trebuie sa fie un proiect national. Nemtii, spre exemplu, au acum un program de reabilitare a drumurilor, desi au una dintre cele mai dezvoltate retele de infrastructura din lume. Reabiliteaza din necesitate, dar si din considerente sociale, pentru ca lucrarile genereaza multe locuri de munca”, spune Niculescu-Aron.
Sursa: Ziarul Financiar
Adauga un comentariu!
Editoriale din aceeasi categorie
Autor: Aciduzzul | 10 martie, 2021 | 1 comentarii | 269 vizualizari | 4 voturi
Evident, doar oligofrenii si deficientii mintali in stadiu avansat pot crede ca poti lua Covid mai repede mancand o friptura sau band o bere la un restaurant cu cativa prieteni, decat calcandu-te in picioare in hipermarket. Si totusi, nu s-a luat niciodata in calcul inchiderea hipermarket-urilor. A pietelor taranesti, in schimb, da…Explicatia este simpla. Desi […]
Autor: Aciduzzul | 29 noiembrie, 2020 | 0 comentarii | 133 vizualizari | 3 voturi
Partidul Noua Romania (PNR), sustinut de catre Miscarea Civica Frontul Alfa, cere decapusarea bugetului public, drenat in prezent catre buzunarele unei clici bolsevico-securiste, cu efecte grave asupra dezvoltarii si bunei functionari a societatii romanesti. In contextul crizei economice fara precedent care se intrevede la orizont inca din aceasta iarna, decapusarea bugetului public reprezinta o chestiune […]
Autor: Aciduzzul | 28 noiembrie, 2020 | 0 comentarii | 108 vizualizari | 3 voturi
Partidul Noua Romanie (PNR), sprijinit de Miscarea Civica Frontul Alfa cere imperativ stoparea TOTALA si URGENTA a defrisarilor de orice fel si interzicerea exportului de masa lemnoasa bruta si prelucrata primar pentru o perioada de zece ani. Aceasta masura putea fi luata oricand pana acum de catre cei care s-au perindat la conducerea tarii, insa […]
Autor: Aciduzzul | 9 octombrie, 2020 | 0 comentarii | 189 vizualizari | 4 voturi
Producatorii romani, discriminati in tara lor
Autor: Aciduzzul | 7 septembrie, 2020 | 1 comentarii | 177 vizualizari | 2 voturi
De ce nu mai gasesc fabricile de conserve rosii pentru bulion in Romania?!