Creditorii care au de recuparat sume de bani de la statul roman nu vor mai putea urmari, in urmatorii cinci ani, participatiile detinute de acesta la diferite societati comerciale si banci, actiunile devenind temporar insesizabile. In aceeasi perioada, nici statul nu va mai avea voie sa constituie garantii asupra actiunilor detinute. Interdictia este prevazuta intr-un proiect de lege initiat de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, supus in prezent dezbaterii publice. Daca va fi adoptat, actul normativ va completa Legea nr. 83/1997 pentru privatizarea societatilor comerciale bancare la care statul este actionar si Legea nr.137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii.
Masurile, care vor afecta dreptul de proprietate al creditorilor statului (indreptatiti potrivit legii sa urmareasca inclusiv actiuni ale debitorului pentru recuperarea creantelor), sunt justificate de initiatorii legii prin necesitatea de a apela la decizii cu caracter exceptional pe o perioada limitata de timp in contextual crizei economice.
Astfel, in expunerea de motive se precizeaza: “masura, cu aplicabilitate pe o durata determinata, se impune cu necesitate pentru realizarea de doua obiective de interes public major, a caror importanta si legitimitate sunt accentuate in actualul context al crizei economice globale si al crizei datoriilor suverane: i) mentinerea stabilitatii functionale a societatilor din domenii strategice ale economiei nationale, societati care, prin activitatea proprie si interferentele cu alte ramuri economice, influenteaza substantial stabilitatea economica, in ansamblul ei; si ii) asigurarea stabilitatii si predictibilitatii bugetului de stat.”
Initiatorii legii considera ca limitarea dreptului de proprietate al creditorilor prin viitorul act normativ nu va crea probleme din perspectiva jurisprudentei Curtii Constitutionale si a Curtii Europene a Drepturilor Omului, intrucât “afecteaza intr-o masura rezonabila, proportionala cu obiectivele legitime, de interes public national, respectiv limitarea pe o perioada scurta a masei sesizabile a bunurilor statului. Aceasta masura este dublata de o masura de restrangere, in realizarea acelorasi obiective legitime, a drepturilor statului insusi – pe aceeasi perioada statul nu poate garanta cu actiunile sale la societati comerciale.”
Numarul societatilor la care statul detine participatii majoritare sau integrale era de 937, in 2010, iar ponderea veniturilor acestora in PIB de 16%. Statul detine si doua socitati bancare: CEC Bank, cu un capital social de 1.047.000.000 de lei si EximBank, cu peste 800.000.000 lei capital social. Dupa volumul creditelor acordate, CEC detine o cota de piata de 6,37 %, iar EximBank de 1,18 %.
Potrivit expunerii de motive, societatile la care statul detine actiuni ce nu vor mai putea fi urmarite de creditiori in urmatorii cinci ani opereaza in domenii strategice ale economiei (energetic, transporturi aeriene, feroviare, navale, in domeniul bancar), interferând si influentând semnificativ si functionarea operatorilor din alte ramuri economice. “Lichiditatea, solvabilitatea si functionabilitatea acestor societati impacteaza asupra stabilitatii ansamblului economiei.
Prin obiectul de activitate (servicii de larg interes larg pentru cetateni), aceste societati prezinta o importanta particulara si din perspectiva sociala”, sustin initiatorii legii. Potrivit acestora, un impact negativ ar avea urmarirea actiunilor statului de catre creditori si din perspectiva neincasarii unor venituri din dividende la bugetul de stat. Ponderea veniturilor din dividende in PIB in anul 2010 a fost de 0,34 %.
Din perspectiva juridica, actiunile statului la societati comerciale sunt bunuri mobile. Acestea pot fi instrainate, dar, intrucât operatiunea are ca efect diminuarea participatiei statului, ea poate fi realizata, potrivit legii, prin metodele specifice privatizarii. Actiunile sunt incluse in gajul general al creditorilor, putând, asadar, sa faca obiectul urmaririi silite, in conditiile Codului de procedura civila. De asemenea, creditorii pot fi solicita instantei judecatoresti, in conditiile dreptului comun, aplicarea unor masuri asiguratorii asupra actiunilor (sechestrul asigurator).
Sursa: Capital
Adauga un comentariu!
Editoriale din aceeasi categorie
Autor: Aciduzzul | 10 martie, 2021 | 1 comentarii | 266 vizualizari | 4 voturi
Evident, doar oligofrenii si deficientii mintali in stadiu avansat pot crede ca poti lua Covid mai repede mancand o friptura sau band o bere la un restaurant cu cativa prieteni, decat calcandu-te in picioare in hipermarket. Si totusi, nu s-a luat niciodata in calcul inchiderea hipermarket-urilor. A pietelor taranesti, in schimb, da…Explicatia este simpla. Desi […]
Autor: Aciduzzul | 29 noiembrie, 2020 | 0 comentarii | 132 vizualizari | 3 voturi
Partidul Noua Romania (PNR), sustinut de catre Miscarea Civica Frontul Alfa, cere decapusarea bugetului public, drenat in prezent catre buzunarele unei clici bolsevico-securiste, cu efecte grave asupra dezvoltarii si bunei functionari a societatii romanesti. In contextul crizei economice fara precedent care se intrevede la orizont inca din aceasta iarna, decapusarea bugetului public reprezinta o chestiune […]
Autor: Aciduzzul | 28 noiembrie, 2020 | 0 comentarii | 108 vizualizari | 3 voturi
Partidul Noua Romanie (PNR), sprijinit de Miscarea Civica Frontul Alfa cere imperativ stoparea TOTALA si URGENTA a defrisarilor de orice fel si interzicerea exportului de masa lemnoasa bruta si prelucrata primar pentru o perioada de zece ani. Aceasta masura putea fi luata oricand pana acum de catre cei care s-au perindat la conducerea tarii, insa […]
Autor: Aciduzzul | 9 octombrie, 2020 | 0 comentarii | 189 vizualizari | 4 voturi
Producatorii romani, discriminati in tara lor
Autor: Aciduzzul | 7 septembrie, 2020 | 1 comentarii | 176 vizualizari | 2 voturi
De ce nu mai gasesc fabricile de conserve rosii pentru bulion in Romania?!